Hrvatska kao marka 3. dio


(Prethodni dio možete pročitati OVDJE)

ŠTO JE HRVATSKI IDENTITET ?

 Poznatost i ugled Hrvatske ovisit će, prije  svega, o onome što Hrvatska jest, odnosno o stvarnim dostignućima povijesnog razvoja, odnosno društveno-političkog, gospodarskog, znanstveno-tehnološkog i drugog djelovanja i dostignuća. 

Cjelovita  slika Hrvatske u različitim slojevima svjetske javnosti ovisit će, međutim i o uspješnosti svjesno poduzetih,  planiranih i organiziranih promotivnih djelatnosti. Prvu i osnovnu dionicu projekta činila bi temeljita inventura povijesnih, kulturnih, znanstvenih, gospodarskih i drugih sadržaja. Pretražit će se i  filtrirati oni sadržaji, u koje se isplati investirati.

  • metode: brainstorming, razgovori, intervjui
  • nosioc: Sveučilište u Zagrebu
  • primjeri: DUBROVNIK, CROATIA AIRLINES, SVEUČILIŠTE, RUĐER

    BOŠKOVIĆ, TESLA, PENKALA, JADROLINIJA, KORČULA, JADRAN,   

    CIBONA, nogomet, tenis…

KAKO SE DOŽIVLJAVA (VIDI) HRVATSKI IDENTITET ?

 Istražiti stvarni domet, intenzitet i dubinu sadašnjeg identiteta Hrvatske.

Ad hoc istraživanje treba prerasti u stalni barometar, kontrolu uspješnosti.    

Stalni monitoring mora biti u funkciji ovog strateškog projekta, kao njegov korektivni mehanizam.

  • nosioci: ZIT, HTZ, DKP, MVP, HGK.

III. NOSIOCI I KANALI

    Ministarstva, Gospodarska komora Hrvatske, velike tvrtke (INA,

    CROATIA AIRLINES, JADROLINIJA, HRVATSKI OLIMPIJSKI ODBOR,     HTV, HP)

    Između mogućih čimbenika u ostvarivanju promocije Hrvatske, bez obzira  na način ili ulogu, već sada se može razlikovati:

  • najširi krug grana (gospodarstvo, turizam…)
  • uži krug (specijalizirane društvene ili političke institucije,  javna glasila, agencije za ekonomsku propagandu, znanstvene i stručne udruge ..),
  • neposredni, operativni nosioci projekta.

Od primarne je, presudne važnosti pri tome postići konsenzus u sadrzajima identiteta Hrvatske. Jer, mnogo je važnije ŠTO se želi reći od KAKO se želi reći. U tome je i osnovna greška većine i ne samo naših političara – oni u pravilu vide medij kojemu govore, najčešće masovni medij, a gube iz vidnog kruga sadržaj i cilj komunikacije. To lucidno primjećuje  Michel Girard riječima: “Lekcija važnija od svih je da kada je netko opsjednut komunikacijom imagea, sva produktivna energija i pažnja se usmjerava izvan suštine problema koji netko želi riješiti.”)

SREDSTVA

  • manual hrvatskog identiteta (fleksibilan dokumentaristicki

         sustav standarda prilagođenih trenutačnoj primjeni);

  • brief (instruiranje glavnih nositelja komunikacije o strategiji, sadržajima i simboličkim jezgrama identiteta Hrvatske)
  • kits (setovi) 
  • konkretni samostalni s osnovnom strategijom usklađeni projekti

GLAVNI PODPROJEKTI 

  •  Pretraživanje, utvrđivanje i verifikacija sadržaja
  •  Stvaranje simboličkih jezgri (znakovlja, slogana, stilova) i

          njihova standardizacija;

  • Primjena i nadzor nad primjenom

PODPROJEKTI 

  • Nastupi predstavnika na gospodarskim, sportskim, stručnim 

          skupovima (EXPO, Olimpijade i sl.)

  • Hrvatski novac
  • Hrvatski heroji

Po prirodi projekta, proivodi hrvatskog gospodarstva, njihov dizajn i inovativnost, bitno ce utjecati na identitet Hrvatske. Slijedom navedenog, dizajn, proizvoda kao i komunikacija, zahtijevat će posebnu brigu svih nositelja projekta

VII. ORGANIZACIJA

Komunikacijska koordinacija.  Optimalno bi bilo formirati medjuresornu tocku (“Ministarstvo za promociju i dizajn hrvatskog identiteta”), koja bi bila servis Vlade i ministarstava.

   Krenuti od zatečenog stanja i stalno razvijati i upotpunjava mrežu:

  • sadržaja
  • subjekata
  • komunikacijskih kanala
  • sredstava.

   Projekt je organiziran kao permanentna stručna djelatost, ali s obzirom na date okolnosti predviđa se korištenje rezultata projekta odmah po njihovom nastanku.

   Posao kojeg su mnoge članice međunarodne zajednice obavljale sustavno i stoljećima, Hrvatska mora obaviti u nekoliko desetljeća. Da je to ipak moguće pokazuju primjeri niza do jučer zapadnom svijetu  gotovo nepoznatih zemalja. Ostvarivanje ovog zadatka zahtijevat će velike napore, sposobnosti i sredstva. Niz značajnih čimbenika može značajno olakšati ovaj posao:

  • Tokovi i kanali međunarodnih odnosa izuzetno su razvijeni.

        Postojeća komunikacijska tehnologija daje do sada nepostojeće mogućnosti. Isto         tako razvijena je mreža kulturalnih, gospodarskih, sportskih i niza drugih oblika i sadržaja interakcije;

  • Teško plaćena cijena samostalnosti nailazi i na sve veći odraz u svjetskim glasilima. Bez obzira na raznolikost vrijednosnih konotacija (naklonjeno-indiferentno-nenaklonjeno), opći stupanj poznatosti Hrvatske je izuzetno povećan;
  • Razvijenost sredstava i postupaka promotivno-propagandnih djelatnosti u užem smislu riječi naglo se povećala;

   Postoje, naravno i neki isto tako značajni čimbenici koji  

   će otežati razvoj svjetske poznatosti Hrvatske:

  • Nezainteresiranost i “medijska” prezasićenost svjetske javnosti;
  • Istovremeno pojavljivanje na svjetskoj sceni niza novih političkih subjekata;
  • Negativna konotacija nastala zbog dugotrajne i uporne anti hrvatske propagande (ratni zločini, rasistička teza o genocidnosti hrvatskog naroda, nacionalizam….

Veličina i značenje zadatka promocije Hrvatske u svijetu nalaze što brže i što sveobuhvatnije djelovanje. Mnoge takve  aktivnosti su započete, mnoge se oblikuju, a s najrazličitijih strana obznanjuju se najrazličitiji prijedlozi. Evidentiranje takvih projekata, njihovo sučeljavanje i vrednovanje, koordinacija te pomoć u određenim slučajevima mogli bi značajno povećati ukupne rezultate.  Upravo zato smatramo korisnim, pa čak i neophodnim da se što je moguće prije pokrene projekt. 

Zapovijed broj 1: POTROŠAČ NA PRVOM MJESTU

Morate osvojiti srce i razum onih kojima govorite.

RAZMIŠLJAJ HOLISTIČKI

Uspješna marka obraća se konzistentno različitim grupama javnosti. Možete stvoriti snaznu nacionalnu marku kod kuće apelirajući na nacionalne emocije – ali nemojte biti iznenađeni ako vas ostatak svijeta vidi kao izolirane i nazadnjački orijentirane.

VODITE RAČUNA TKO STE

Marka mora biti građena na čvrstim temeljima. Ako, dakle, želite promovirati ideju “Kreativne Britanije”, morate biti sigurni da vas obrazovni sustav ili vaše ustanove stvarno promiču kreativnost.

RAZVIJTE VIZIJU ZA BUDUCNOST

Razmišljajte kako će vaša nacionalna marka izgledati za deset godina – ili jednu generaciju unaprijed. 

SADA MOŽETE RAZVITI VAŠU STRATEGIJU MARKE I POZICIONIRANJA

Upamtite: vaša osobnost i vrijednosti koje razvijate moraju odražavati sve naprijed spomenute točke.

BUDITE KREATIVNI

Snažno izjavite da ste stigli. Izazovite. Budite primijećeni. Španjolska se nije zadovoljila starom zastavom i slikom matadora – napravili su potpuno novi znak. Postoje stotine tisuća identiteta marki što vape za pažnjom. Ako želite konkurirati, morate primijeniti svježinu, kreativnost i imaginaciju – ne samo kao jednokratnu vježbu, nego sve vrijeme, u svemu što činite.

UKLJUČITE SVE DJELATNIKE U IZGRADNJU MARKE.

U ovom slučaju sve naše građane. Tko su stvarni britanski veleposlanici? Ne diplomati. Naši su ambasadori nogometni zanesenjaci u pariškom baru, čovjek s BBC-a, koji prodaje dokumentarac malezijskoj TV, Spice Girls na stadionu u San Francisco-u. Razumiju li oni Vašu viziju? Prihvaćaju li je? To je veliki zadatak – ali ako ljudi ne kupuju vašu marku kod kuće, oni je neće niti prodavati u inozemstvu.

NEKA VAŠA KOMUNIKACIJA BUDE JEDINSTVENA I KONZISTENTNA

Ne tako lagan zadatak za državu. Vrijednosti marke Mars su jednostavne. Ali, država je kompleksna i neki puta kontradiktorna. Možete li pomovirati Irsku kao rustikalnu usporenu destinaciju za odmor i pravo mjesto za izgradnju tvornice kompjutora? Odgovor je naći zajedničke niti – prijateljske, inventivne, kreativne ljude na primjer.

PRATITE DJELOVANJE VASE MARKE

Često se kaže da se Britanija povezala s imperijalnom prošlošću koja više nije relevatna za ostatak svijeta. Morate se stalno pitati: slušaju li ljudi našu priču? Da li joj vjeruju? Da li im je stalo?

POGLEDAJTE VRIJEDNOSTI VAŠE MARKE

Snažna marka može učiniti velike stvari… Brandiranje je snaga. Ali, prvo morate imati koncentrirani pristup. Mora postojati zajednička želja za promjenama u vašim ustanovama u vašoj političkoj i gospodarskoj zajednici, kod vasih medija i opinion-leadersa. Trebate zajednički ethos i široki zajednički pogled što naglasiti. Drugo, trebate poštenje. Spoznaju o slabostima. Znanje što možete, a što ne. Promjenu onoga što treba primijeniti. I upamtite – to treba vrijeme. “

ZAKLJUČAK

Stvaranje hrvatskog nacionalnog identiteta nameće se kao prvenstveno političko i gospodarsko pitanje, kao pitanje političkog i gospodarskog samoodrzanja. 

Ovakav projekt nužno je interdisciplinaran i bila bi profesionalna miopija smatrati da je on u stručnoj domeni isključivo marketinga. Marketing, međutim, raspolaže tehnologijom stvaranja marke, odnosno brandiranja.

Projekt nacionalnog identiteta Hrvatske valja započeti u vlastitoj javnosti, kako bi se postigao neophodni nacionalni konsenzus oko njegovih temeljnih sadržaja i ciljeva. Pri tome projekt mora biti zadržan u stručnim, a ne ideološkim okvirima. U tome je presudna dvostruka uloga politike i političara: da aktivno djeluju na postizanju društvenog, nacionalnog konsenzusa, a da istovremeno prepoznaju partnerski odnos struke u realizaciji projekta.

Podijeli članak:

Facebook
Twitter
Reddit
WhatsApp
Close Menu

Kako bismo vam osigurali najbolje iskustvo pregledanja, ova stranica koristi kolačiće (eng. "cookies").
Nastavljanjem pregledanja stranice prihvaćate korištenje kolačića za navedene svrhe.