Što je PR?
Teoretičari i praktičari PR najčešće definiraju kao planiran i neprekidan napor i nastojanje za utemeljenje, zadržavanje i njegovanje dobrog glasa (naklonosti i reputacije) te uzajamnog razumijevanja određene institucije, korporacije ili osobe s njihovim javnostima.
PR pokušava kreirati pozitivni javni image i popularizirati naše uspjehe te umanjiti naš svaki propust ili našu grešku.
Prije nego nastavim priču o PR-u želim odmah u početku naglasiti da je PR krucijalan u kriznim situacijama. Zato vas molim da nikada ne izbjegavate javno iskreno govoriti ako vam se bilo kakva greška ili kriza u vašem poslu zahvaljujući vama ili vašim suradnicima – dogodi.
Ako u prvi mah nemate podatke zašto se nešto dogodilo, a dobro znate na zanimanje za takve situacije brojnih novinara, budimo iskreni i pokažimo javnosti zašto se nešto dogodilo i što činimo te što ćemo činiti odnosno koje ćemo korake poduzeti da riješimo nastali problem.
Jasno je i razumljivo da ćemo o svemu što ćemo poduzimati svakodnevno iscrpno informirati naše javnosti.
U protivnom bi svaka šutnja mogla biti interpretirana kao naše pomanjkanje interesa za nastali problem te pokušaj prikrivanja naše odgovornosti.
Na taj ćemo način spriječiti mogućnost upotrebe površnih podataka dobivenih od strane neupućenih i zlonamjernih osoba.
Molim vas, kao prave PR ambasadore da u svom poslu budete uvijek potpuno iskreni u bilo kakvom ili kojem nastupu, a to posebno vrijedi za kontakte s medijima.
Na taj ćete način sačuvati svoju vjerodostojnost i vrijednost koju vaše djelovanje ima za vas i vašu instituciju, korporaciju ili (evo nam izbora, vašu stranku).
Istina je sveta i nepobjediva.
Najljepše vas molim da se u svom poslu ponašate profesionalno uvijek imajući na umu istinoljubivost, točnost i pravednost, jer svaki član naših javnosti ima pravo na potpunu istinitu i pravovremenu informaciju potkovanu humanošću i tolerancijom.
Korijene PR-a pronalazimo već u antičkom vremenu, ali njegov pravi razvoj ,mnogi teoretičari i praktičari stavljaju u 19. stoljeće kada je poznati američki voditelj i showman Phineas Taylor Barnum (1810.-1891.godine) rekao čuvenu rečenicu: Bez promocije teško će se dogoditi bilo što!
Početkom 20. stoljeća publicist Edward Louis Bernays (1891.-1995. godine), nećak Sigmunda Freuda objavio je tekstove i knjige o snazi uvjeravanju i tehnika za dostizanje uspjeha koje i dan-danas zauzimaju vidno mjesto u povijesti PR-a.
Snažniji razvoj PR doživljava između dva svjetska rata. Značajna godina u povijesti PR-a je 1927. godina kada je u Clevelandu John W. Hill otvorio svoju agenciju za odnose s javnošću.
Godine 1934. agencija Hill&Knowlton seli svoje sjedište u New York gdje se i danas nalazi headqurter ove poznate PR agencije koje je prije dvadeset godina otvorila svoj ured i u Hrvatskoj. Ponosan sam što je na njenom čelu u samom početku njezinog rada u Hrvatskoj bila i moja kćer Elia Pekica Pagon.
Pravi procvat profesija odnosa s javnošću doživljava nakon Drugog svjetskog rata i u zadnjim dekadama dvadesetog stoljeća.
PR u Hrvatskoj
Kod nas u Hrvatskoj prva agencija koja se bavila PR-om bila je OZEHA( Dušan Mrvoš i Branko Vrkljan), a prvi odjel PR.-a u osječkoj Saponiji šezdesetih godina prošloga stoljeća i otvara Marijan Serdarušić sa sjedištem u Jurišićevoj ulici u Zagrebu.
Za PR bismo mogli reći da je to kod nas relativno nova profesija čijom su se snagom kroz povijest, to dobro znamo, koristili i carevi, i kraljevi, i diktatori, i velike i male tvrtke za brže i uspješnije dostizanje njihovih ciljeva.
U najnovije vrijeme, bilo što činimo, nezamislivo je da iz naših aktivnosti isključivo PR.
Dakle, bez obzira na tu, kako sam prije istaknuo, relativnost dužine postojanja, ta je profesija na izmaku dvadesetog i u prvom desetljeću dvadeset i prvog stoljeća postala jedna od najznačajnijih i najpopularnijih profesija diljem svijeta, pa tako i u Hrvatskoj.
Broj studenata koji žele studirati PR postaje iz godine u godinu na mnogim fakultetima i akademijima kod nas i u svijetu sve veći i veći.
Najpoznatiji i najpopularniji profesor PR-a u Hrvatskoj je danas dr. Božo Skoko s Fakulteta političkih znanosti. Tu su još dr. Smiljana Leinert Novosel te Ana Tkalac Verčič s Ekonomskog fakulteta u Zagrebu.
Studenti ih vole, a stručnjaci uvažavaju i cijene.
Mnogo godina ranije ovaj su kolegij na raznim fakultetima predavali moji prijatelji dr. Josip Sudar, dr. Marko Goluža i dr. Goroslav Keller.
Da ovdje ne zaboravim ni sebe, otkrit ću vam malu tajnu – ovom se važnom i zahtjevnom profesijom ja osobno bavim već preko pedesetak godina. U mojoj dugogodišnjoj međunarodnoj karijeri odnose s javnošću obnašao sam za mnoge najpoznatije svjetske brandove (Coca-Cola, Philip Morris – Marlboro, Bond Street, Saratoga.., Reynolds – Camel, Winston, itd..) , a predmet PR-a do sada sam, osim na brojnim seminarima i u velikim tvrtkama, predavao kao gost predavač na dvanaest fakulteta.
Važnost PR-a
Koliko je PR danas važna profesija najbolje govore i podaci o sve većem broju tvrtki koje u svoj posao uključuju sve veći broj PR profesionalaca. Tim poslom se više ne bave samo pojedinci. Taj važan i zahtjevan posao danas obnašaju cijeli odjeli, veliki timovi i profesionalne PR agencije kojih u svijetu i kod nas ima sve više i više.
Danas već govorimo o industriji PR-a koja okreće ogromne iznose novaca. Za odnose s javnošću možemo slikovito reći da je to ostavljanje dobrog dojma (dobre impresije) na nekoga, bez obzira što i gdje mi radili i koju ulogu mi u životu trenutno obavljamo.
Stoga ne zaboravimo, ništa nas ne košta ostaviti dobar dojam ili učiniti druge ljude zadovoljnima i sretnima. Isto tako nas ništa ne košta nekome pokloniti osmjeh, uvažavati i poštivati nekoga, govoriti istinu, poslati dobru umjesto loše poruke, dobro izgledati, uglađeno se ponašati, pristojno odijevati i diviti se tuđim uspjesima.
Kada biste, na primjer, nekog PR-ovca upitali zašto mi želimo nekome poslati dobru poruku, odgovor bi sigurno glasio: zbog toga, jer slati (emitirati) lošu i još k tomu neistinitu poruku, može biti vrlo opasno – u svega nekoliko sekundi kriva ili neistinita poruka mogla bi nam „otjerati“ važnoga klijenta, zbog nje bismo mogli izgubiti dobrog prijatelja ili bilo koga tko nam je vrlo važan, odnosno onoga čije odluke mogu itekako utjecati na naš posao i život naše tvrtke. PR ne završava završetkom radnog dana i ne djeluje samo na radnome mjestu, upravo suprotno – PR djeluje svugdje, svakoga sata, svakoga dana, mjeseca i godine i to iz godine u godinu služeći nama osobno i našoj tvrtki.
Mi osim naše tvrtke predstavljamo i jedni druge – našu obitelj (naše roditelje, djecu, prijatelje…) i normalno sebe same, pa upravo zbog toga moramo voditi računa da sve što činimo, činimo na pravi – najbolji način.
PR kreira pravu atmosferu za ljubav između nas i naših brandova
Mi smo jednostavno ljudi koji živimo za dobro i koji činimo dobro za dobrobit drugih ljudi.
Svako naše pojavljivanje u javnosti na bilo kojoj sceni (u javnosti) je važno i pruža nam bezbroj mogućnosti da zablistamo i učinimo nešto u korist naše tvrtke i svih onih drugih koje predstavljamo ili su u bilo kakvoj vezi s nama osobno.
Mi samo moramo znati kako ćemo to učiniti i kojim biranim riječima ćemo ispričati našu priču. Ako to znamo, naša će reputacija biti upravo onakva kakvu želimo.
Ako budemo svjesni svega toga, mi ćemo biti svugdje dobrodošli – mi ćemo biti čpravi ambasadori naše tvrtke.
PR gradi, njeguje i čuva našu reputaciju. PR nije klasična propaganda, sponzorstvo, prodaja ili bilo koje drugo skupo oružje (alat) kojim izravno komuniciramo s našim kupcima ili korisnicima naših usluga.
I kada malo bolje proanaliziramo te propagandno-prodajne poruke, zaključit ćemo vrlo brzo da gotovo sve što te poruke komuniciraju možemo smjestiti u jednu rečenicu:
Mi smo veliki, mi smo najbolji, mi živimo za vas i za ispunjavanje vaših želja i potreba.
Mi smo veliki kroz naše fantastične brandove.!
PR ljudi komuniciraju mnogo suptilnije. Oni kreiraju pravu atmosferu za ljubav između nas, naših brandova, naših kupaca i korisnika naših usluga.
Za PR ne trebamo puno novaca kao za propagandu ili sponzorstvo. Za PR trebamo veliko srce, humane i iskrene ljude te dobre i korisne ideje – prave riječi i sadržaje kojima ćemo komunicirati s našim javnostima.
Mi nikada ne uvjeravamo i nagovaramo, mi informiramo, a ljudi donose sami odluku što će učiniti, kupiti ili nekome pokloniti svoju naklonost.
Za tako zahtjevan posao trebamo vrlo vješte komunikatore. Za obnašanje poslova u PR-u u velikom broju slučajeva kompanije angažiraju vrlo obrazovane stručnjake i ljude s visoko moralnim karakteristikama.
U ovu profesiju u posljednje vrijeme širom svijeta slijeva se veliki broj ljudi s novinarskim iskustvom. Kompanijama ih nije teško pridobiti, jer su primanja u PR-u mnogo veća od onih u novinarstvu.
Moje druženje s vama, dragi čitatelji portala za kulturu komuniciranja Epoha završit ću s meni najdražom rečenicom koja na tako jednostavan i razumljiv način definira suštinu PR-a:
Čini dobro i pruži prigodu drugima da o tome govore i pišu. I za sam kraj, samo još jedan savjet – ako sebi i svojoj tvrtki ili instituciji želite dobro, u javnosti se pojavljujte samo onda kada javnosti imate nešto za reći. U svim drugim situacijama uvijek prepustite da o vama govore vaša djela i drugi ljudi.
I još nešto. Vaše pulene pripremajte za njihove nastupe, pišite im dobre govore, naučite ih da će medom uloviti mnogo više muha nego octom. Vaši puleni moraju znati da riječima neće polomiti ničije kosti, ali će grubim i neprimjerenim riječima te nepristojnim ponašanjem sebi i svojoj instituciji, tvrtki i stranci nanijeti nesagledivu štetu.
Istina ispred svega
- Kvaliteta i povjerenje su vrhunac dobrog PR-a, ali je istina najvažnije pravilo PR-a – uspješnog PR-a. Sve što komuniciramo (objavljujemo, emitiramo) u javnost, mora biti bazirano na činjenicama i istini. Sve drugo je manje važno.
- Mi kao komunikatori moramo biti svjesni i moramo znati poznavati važnost istine za stjecanje našega ugleda u javnosti i stjecanja povjerenja u nas i naše brandove. Osim istine, naše poruke moraju u sebi sadržavati humanost i korisnost.
- Mi uvijek moramo znati kome, što, gdje, kada i zašto želimo reći.
- Ako znamo odgovore na sva ova pitanja, mi raspolažemo korisnim informacijama za kreiranje i slanje pravih poruka našim javnostima.
- U svoj PR tim uvijek uključite svestrane multikulturalne i multilingvalne ljude s velikim komunikativnim iskustvom, velikim marketinškim znanjima te odličnim poznavanjem mas medija
- PR ljudi moraju uvijek sa sobom nositi osmijeh, ljubav, suosjećanje i pozitivnu energiju – optimizam