Zlata vrijedno iskustvo Coca-Cole


Bit ću iskren i priznat ću: i ja sam kao mladi autor više uživao u kreiranju „festivalskih“ TV i radio spotova i kasnije uživao u festivalskim nagradama, nego što sam vodio računa o aktivnostima na mjestu prodaje. 

O prodajnom sam mjestu razmišljao vrlo malo, sve dok me na jednoj večeri u Rimu (1976. godine), u vrlo opuštenoj atmosferi, nakon dobro obavljene prezentacije, moj dragi prijatelj iz Coca-Cole, Martin Richardson nije upitao: „Što ti, Marko, misliš o mjestu prodaje i koliko često obilaziš, odnosno posjećuješ naša prodajna mjesta? Odgovorio sam mu iskreno i bez krzmanja da nisam prečesti gost naših prodajnih mjesta, nego da se koristim izvještajima našeg prodajnog osoblja, naših najisturenijih ambasadora. Martin me je malo čudno pogledao i rekao mi kako bih morao mnogo češće sam odlaziti na mjesta prodaje i sam vršiti analizu pozicije našeg proizvoda na tržištu.

Martin me je zamolio za još nešto: „Molim te, budi dobar i dogodine promijeni odnose u budžetu u korist uređenja naših prodajnih mjesta i svih onih aktivnosti koje će brže i učinkovitije doprinositi boljim rezultatima prodaje Coca-Cole. Bez obzira na to koliko ti volio film, televiziju, radio i novinske oglase te festivalske nagrade, vidjet ćeš da ćemo, ukoliko postupimo kako sam ti rekao, biti mnogo uspješniji u prodaji naših proizvoda.“

Rečeno, učinjeno, izvršeno. Uspjeh nije izostao. Martin je bio u pravu. 

U toku spomenute večere, poduže smo razgovarali i o stvaranju dobrih odnosa s našim kupcima. Složili smo se da je dobar PR pravi put do pridobivanja poštovanja i povjerenja naših kupaca. Drugim riječima, svi djelatnici Coca-Cole moraju biti svjesni da su jednako odgovorni za stvaranje dobrih odnosa s našim kupcima. Prvo za čim moramo težiti je da ostavimo dobar utisak, a to ćemo najlakše postići lijepim i uljudnim ponašanjem te uvijek pristojnim i urednim odijevanjem. S našim kupcima moramo uvijek biti srdačni i pristojni, a našom punom pozornošću do naših kupaca, pružit ćemo im našu potpunu uslugu, na kojoj će nam oni biti i više nego zahvalni, što će najbolje iskazati potpunom brigom o našem proizvodu. 

I Martin i ja složili smo se da stvaranje dobrih odnosa počinje već ujutro, potrebnim uređivanjem, oblačenjem čiste i uredne odjeće ili uniforme te nastojanjem da tako čisti, uredni i uvijek nasmijani ostanemo tijekom čitavog dana. 

Možda vam se čini da su to sitnice, ali, vjerujte mi, one su vrlo važne u ostavljanju ukupnog dojma na naše kupce i ostale ljude koje ćemo susretati tokom čitavog dana. 

Martinove savjete i zlata vrijedna iskustva iz Coca-Cole, koristio sam u mojoj kasnijoj profesionalnoj karijeri, radeći za Marlboro, Bond Street, Camel, Winston i druge poznate svjetske brandove. Stečeno iskustvo rada u Coca-Coli bilo je za mene od neprocjenjive koristi. 

Kao što je Martin Richardson mene upozoravao na važnost mjesta prodaje kao jednog od najvažnijih medija, ja bih mladim kolegama danas želio reći da u svom komuniciranju ne propuštaju koristiti se sve više internetom, jer je on kao treći najpopularniji način komuniciranja, nakon osobnog komuniciranja – licem u lice i komuniciranja putem telefona, medij koji nudi nezamjenjive mogućnosti za dostizanje naših zacrtanih ciljeva. 

Njegove mnogobrojne prednosti (trenutno pisana riječ u kreaciji i odgovoru, komunikacija jedan – jednome, jedan – mnogima, bez potrebe za fizičkom blizinom, velika lepeza informativnosti, kreacija novih riječi i simbola i brzina kojom informacije putuju), ne mogu se mjeriti s bilo kojim drugim komunikacijskim sredstvom našeg vremena. 

U jednoj sekundi naša poruka može stići do bezbroj ljudi i prošetati se po cijelom svijetu uz minimalne troškove.

Zahvaljujući internetu, svi mi zajedno postali smo dio zajedničkog lanca preporučivanja proizvoda i usluga. U našoj ljudskoj prirodi stalno tinja potreba za prenošenjem korisnih informacija od općeg interesa.

Zahvaljujući upravo internetu, WOM (word of mouth) je postao jedan od najomiljenijih marketinških alata za izgradnju lojalnih i profitabilnih odnosa s kupcima. No, mjesto prodaje i dalje ostaje najbolji i nezamjenjivi medij. Od tih vremena do danas hrvatska i regionalna komunikacijska teorija i praksa znatno su napredovale, a pogotovo to vrijedi za posljednjih dvadesetak godina, kada je na hrvatsku marketinšku scenu i scenu sadašnjih novih država bivše Jugoslavije, stupila jedna cijela plejada mladih stručnjaka i autora koji svojim radovima potvrđuju našu kreativnost i u svijetu osvajaju velika priznanja.

Šteta je što naša društvena zajednica tek u posljednje vrijeme počinje shvaćati svu važnost i značaj marketinške struke za naš društveno – ekonomski i kulturni napredak. 

Uloga marketinga je danas svakako mnogo značajnija nego nekada. Baviti se marketingom i biti netko u marketingu danas je vrlo in. Baviti se marketingom prije pedesetak godina kada sam ja počinjao svoj životni put u ovoj vrlo interesantnoj profesiji, bilo je bitno drugačije. To je tada značilo biti društveno vrlo opasan čovjek. Mene su zbog sadržaja nekih mojih TV i radio spotova proglašavali državnim neprijateljem (Schweppes, Polo). No, što su mi oni više prijetili, ja sam bio još ustrajniji u svom stvaralačkom i profesionalnom određenju. 

Drago mi je da me nisu uspjeli slomiti i zaustaviti me, nego su me svojim napadima još više motivirali. To mi je kasnije donijelo velike radosti i uspjehe u karijeri. 

„Klasični tip marketinga kakav mi poznajemo mrtav je“, rekao je moj kolega iz Coca-Cole, veliki autor Sergio Zyman. Njega više nema, kaže Sergio Zyman.

Dobra vijest je da je nova revolucija počela. Ponovno se vraćamo baznom marketingu, odnosno starim principima trgovanja od kojih je informiranje mnogo važnije od uvjeravanja i nagovaranja. Ne zaboravimo, ljudi uživaju u informiranju, to im pruža veliko zadovoljstvo. Ljudi vole imati osjećaj da su nešto korisno saznali, a ne vole kada ih se na nešto nagovara ili u nešto uvjerava. Ljude vole sami donositi odluke o kupnji određenih proizvoda i usluga. Vraćajući se na tradicionalne principe trgovanja, primjećujemo da Internet danas na neki način postaje novo mjesto prodaje na koje također moramo obratiti posebnu pozornost. Naše web stranice moraju biti atraktivne, lako razumljive i lako pristupačne našim korisnicima. U prijevodu, Philip Kotler poručuje: „Budućnost marketinga leži u usmenoj predaji.“

Ljudi su, hvala Bogu, i kod nas postali svjesni toga da marketing, poput novih tehnologija, mijenja društvene odnose, našu životnu filozofiju i naše životne stilove.

Jasno je da samo glup čovjek može odbiti pomoć struke koja nudi povećanje produktivnosti i bolji i ljepši život. Philip Kotler dobro kaže da danas živimo u ekonomiji potrošača. Potrošač je kralj i kompanije moraju postati svjesne činjenice da imaju novog šefa – KUPCA!

Dobro znamo, danas nije ništa teško proizvesti, ali je danas, iz bezbroj razloga, bilo što vrlo teško prodati. Zato nije čudno da mnogi teoretičari kupce smatraju imovinom ili kako je Tom Peters rekao – imovinom kojoj vrijednost svakoga dana sve više raste.

Podijeli članak:

Facebook
Twitter
Reddit
WhatsApp
Close Menu

Kako bismo vam osigurali najbolje iskustvo pregledanja, ova stranica koristi kolačiće (eng. "cookies").
Nastavljanjem pregledanja stranice prihvaćate korištenje kolačića za navedene svrhe.