Novi ciklus slika Antona Cetína – Kovid 19


Hrvatsko-kanadski umjetnik Anton Cetín započeo je svoj novi ciklus inspiriran svjetskim događajem pandemije – kovidom 19, brzoširećim zaraznim virusom po kojem je nazvao ciklus. Kada je 1960-tih godina otišao u Pariz, tadašnji centar umjetničkih zbivanja, slikao je gotovo monokromne slike vrtložnih metaforičnih oblika. Nastale su kao odraz trajne prijetnje čovječanstvu hladnim ratom između dviju oprečnih ideologija: komunizma i kapitalizma koje su zagovarale dvije suprotstavljene imperijalističke velesile. U tom turbulentnom vremenu i dinamičnim slikama tjeskobe i neizvjesnosti  Antonu Cetínu „pojavila se“ Eva, pramajka svih ljudi, roditeljica čovječanstva. Kroz njezin je lik umjetnik razgradio univerzalni jezik komunikacije. Poput znakovnog pisma Eva sadrži mogućnost  predočavanja različitih smislova, misli, osjećaja, angažmana sažetih u slikarski originalnom rukopisu Antona Cetína.

Najnoviji ciklus slika pandemije, poput  prvog ciklusa koji se referirao na hladni rat velesila, odražava stanje duha. To je angažirano slikarstvo koje se uhvatilo s aktualnostima ovih dana 2020. Jarkim bojama, oslikava Cetín do jučer optimistični i razigrani svijet koji se gubi u mrljama pred jasnim i vrlo određenim znakom virusa. Taj je znak poput sunčevog kotača, dominantna figura, iza koje se javlja povremeno crnilo, smrt i prijetnja, koja je pokorila strahom pred smrću sav razigrani svijet. Eva se javlja tek ponegdje kao nada u prolaznost ove prijetnje, koja je dozvala totalitarne metode zabrana, zakona i oduzimanja svih životnih radosti druženja s psihotičnim strahom od smrti. Kovid 19 na Cetínovim slikama pleše zadovoljno, širi se, množi i zasjenio je sjaj sunca, izvor života, snage, kretanja, prijateljevanja. Život s Evom i dobiven od Eve postaje apstraktan, dok se dizajn krunskog virusa pojavljuje kao zastava kakvog apokaliptičnog jahača. Pred strahom od smrti svi su poslušnici i dobrovoljci. Mržnja među ljudima raste jer svatko je svakom mogući „krvnik“. Kovid 19 na ovim slikama uzdiže se iznad i postaje dio „svemirskog plana“ uništenja Evine rase. Na nekim slikama u metaforičkim oblicima stoji moćna sveprisutna Gea, Zemlja, Priroda, kao ona koja ulijeva nadu da će ovaj virusni  mutant izgubiti na snazi i svoju neprirodnu narav zamijeniti prirodnom te ostati u društvu brojnih drugih manje opasnih virusa nad kojima sada kraljuje.

Međutim, autor nas upućuje na još jednu neobičnu poveznicu. To je ciklus „Uznemireni svemir“. A evo zašto. Još 2016. godine u razgovoru s Jasnom Lovrinčević  (U vihoru vremena : Anton Cetín – Zadivljujuće stvaralaštvo, 20. veljače 2016.) o ciklusu „Uznemireni svemir“ koji je nastajao intenzivnim radom u tri prethodne godine, izjavio je da taj ciklus ostaje otvoren (work in progress) jer tema snažnog nemira još tinja u njemu. Neki od radova ovog ciklusa naslikani su još na prijelazu stoljeća u novi milenij 2001. godine, ali nisu bili upotrijebljeni za javno izlaganje te ih je autor pohranio u jednu kutiju i jednostavno na njih zaboravio. S pojavom Covida, svemir je postao opet uznemiren. I to ludo! Počela ga je proganjati ideja da i to treba obilježiti. Sjetio se kutije i u njoj pohranjenih radova. Kada je otvorio kutiju, odmah mu je bilo jasno da su radovi i te kako aktualni i da ih bez ikakvog razmišljanja može koristiti kao bazu-podlogu i na slikama uznemirenog svemira  naslikati nove simbole – Covida. Kad je izvadio iz kutije radove i počeo ih brojati nije mogao vjerovati – bilo ih je točno 19! I tako je odlučio naslikati 19 slika Kovidom uznemirenog svemira. Na slikarski prikladan način, bez pretjeranog uvjeravanja u ovu ili onu sliku stvarnosti, Anton Cetín originalnim je slikarskim jezikom aktualizirao dramu koja je okružila svijet i iz koje ćemo, nadamo se, brzo izaći. 

Podijeli članak:

Facebook
Twitter
Reddit
WhatsApp
Close Menu

Kako bismo vam osigurali najbolje iskustvo pregledanja, ova stranica koristi kolačiće (eng. "cookies").
Nastavljanjem pregledanja stranice prihvaćate korištenje kolačića za navedene svrhe.