U sjećanje na Mihajla Arsovskog

U sjećanje na Mihajla Arsovskog

Mihajlo Arsovski (Skopje, 9. srpnja 1937.- Zagreb, 24. kolovoza 2020.) izgradio je svoj grafički rukopis šezdesetih godina u trendu slikarskih kolaža pop arta i oslikovljene riječi nadošle iz konkretne poezije, inovacija toga doba. Tipografija je postala primarna slika s kojom je oblikovao naslovnice knjiga i plakate. Poigravajući se s različitim veličinama oblicima i položajima slova (ako je trebalo i brojkama) naslovnice knjiga i plakate pretvarao je u originalne kolaže izvan konvencionalnih očekivanja.

Oblikujući plakate uglavnom za Kazalište ITD (i cijeli njegov vizualni identitet) Arsovski je prema potrebi oslikovljenoj površini slovnim znakovima dodavao kakvu ikonu (sliku) vezano uz naručenu primjenu. Slikovitost su davala slova ritmizirana kolažno, mahom iz letraseta, jer u to doba nije računalo bilo standardni dizajnerski alat. U tipografskom kaosu Mihajla Arsovskog (kakavog je slično radio istodobno i Ratko Petrić) vladala je neka određena disciplina, ali ona je bila podređena oslikovljavanju riječi , a ne smislenom tijeku slova. 

Tu je anarhičnost poticala misao postmoderne koja se odricala švicarske škole tehnološke savršenosti i fine usklađenosti slike i tipografije, odricala moderne funkcionalnosti u ime nove dekorativnosti. Sklon geometrijskoj strogoći Arsovski je tu strogoću postizao određenim grubim zahvatima, rušeći očekivane smjerove slova, suprotstavljajući slovne znakove iz različitih fontova, ili ubacujući koncentrične krugove u klasičnu sliku. 

U tom smislu Mihajlo Arsovski prepoznat  je kao postmoderni avangardist u stvaranju nove vrste grafičke estetike, koju mladi novomilenijski dizajneri u novomilenijskom kompozicijskom kaosu prepoznaju kao uzor. 

S Mihajlom Arsovskim upoznao me jednom zgodom njegov kolega i prijatelj Ivan Picelj te su mi obojica pričali o značaju koju je od pedesetih do sedamdesetih godina imao sitotisak u počecima njihovog rada na grafičkom oblikovanju, i o Brani Horvatu koji je vodio prvu veliku i značajnu sitotiskarsku radionu, s kojim su tijesno surađivali. 

Druga polovica dvadesetog stoljeća i početak 21. zatvara sve intenzivnije svoja vrata za sobom, jer nas napuštaju povijesne ličnosti koji su obilježili i oblikovali to vrijeme. 

U toj neminovnoj smijeni generacija tiješi nas da baštinimo vrijedna dijela. 

U grafičkom dizajnu Mihajlo Arsovski je već za života dosegao najviša društvena priznanja.

Podijeli članak:

Facebook
Twitter
Reddit
WhatsApp