Kažu kako naš uspjeh u životu u najvećoj mjeri ovisi o našem načinu komuniciranja. Svakodnevno razgovaramo, pregovaramo, molimo, zahvaljujemo, uvjeravamo, argumentiramo, šarmiramo… I tako zahvaljujući komunikaciji dolazimo do nekih ciljeva i postignuća ili pak rješavamo probleme, izbjegavamo nesuglasice, informiramo se, sklapamo prijateljstva, osvajamo simpatije, dobivamo poslove, zaslužujemo napredovanja i promaknuća… Međutim, rijetko kad u životu razmišljamo o komunikaciji kao nečem važnom i uglavnom joj ne pridajemo pretjeranu pozornost. Dapače, naša komunikacija i u privatnom životu, i u radnom okruženju često je rutinska. Međutim ako barem malo uložimo truda u njezinu kvalitetu, komunikacija nam može postati prava umjetnost i donijeti višestruke plodove, ali i osobno zadovoljstvo. Primjerice, ako želimo sebi i drugima uljepšati dan unesimo u komunikaciju malo više osjećaja i pažnje, odgovornosti i susretljivosti od one uobičajene rutinske. Ljudska riječ ostavlja duboke tragove. Zahvaljujući tome osoba preko puta vas može postati vaš najbolji promotor, a isto tako i glasnogovornik negativnog publiciteta.
Jedna od temeljnih vještina kojima dokazujemo da nam je stalo do drugih jest naučiti slušati druge. Prisjetite se one pučke uzrečice koja kaže da nam je Bog dao par ušiju a samo jedna usta. Britanski državnik Winston Churchil je rekao: „Govor je srebro, a šutnja je zlato!“. Trebate ponekad zašutjeti ili samo postavljati pitanja i pozorno slušati, a ne samo docirati. Trebate pokazati zanimanje za druge i ono što oni govore. Tako ćete uspostaviti povjerenje i otvoriti nove mostove suradnje, a drugi će to cijeniti. Kad govorite onda naučite govoriti jezikom sugovornika. To ne znači da uvijek morate naučiti još jedan strani jezik već se trebate prilagoditi njegovom svijetu, njegovu načinu razmišljanja i izražavanja… Trebate se uživjeti u njegov svijet, sagledati situaciju iz njegova kuta gledanja. Koristite pozitivne i njemu bliske riječi, uključite ga u svoj svijet.
Ne zaboravite da je ljudima vrlo drago čuti njihovo ime iz vaših usta. Stoga ljudima pristupajte osobno. Ako ne želite srušiti mostove s ljudima nikada ne kritizirajte, prigovarajte i osuđujte ljude. Probajte ih razumjeti. Pokušajmo ocijeniti zašto oni čine to što čine. To je često puno trezvenije i učinkovitije; pritom odiše simpatijom, telerancijom i ljubaznošću. Vrijeđanje ljudi ne samo da ih ne mijenja, nego između vas i njih podiže zid i dugoročno onemogućava razvoj normalne komunikacije, iako ćete u prvi mah misliti da ste riješili problem. Stoga, indirektno ljudima skrenite pozornost na njihovu pogrešku. Otvorite im oči, pokažite i drugu stranu uzroka i posljedica. Pričajte prvi o vlastitim pogreškama. Pokažite da ste i vi čovjek, a ljudski je griješiti. To će im biti veća škola nego bilo kakva učena lekcija. Dat će sve od sebe da to ne ponove. Svatko može kritizirati, osuđivati i prigovarati, ali treba karaktera i samokontrole kako bi bili suosjećajni i kako bi mogli praštati. Ako želimo promijeniti ljude bez napada i otpora moramo dotičnoj osobi pristupiti s poštovanjem i prihvaćanjem. Njezin odgovor ovisi uglavnom o našem pristupu.
Ako nekoga morate pobijediti ili preglasati, dopustite mu da sačuva obraz i napravi častan uzmak. Ljudi će vam na tome biti zahvalni jer ne vole biti poraženi ili osramoćeni. Inače samo uništavamo njihov ego. Naravno, pogrešno je ustaljeno mišljenje da uvijek netko mora izgubiti da bi netko drugi dobio.
Američki autor Dale Carnegie sugerira nekoliko pravila ponašanja u stjecanju prijatelja i naklonosti ljudi: Poštujte ljude otvoreno i iskreno; Pobudite u njima jaku želju (dajte im dobar motiv da učine nešto); Dajte im osjećaj važnosti; Poštujte tuđe mišljenje; Nikada ne recite – „U krivu ste!“; Počnite razgovor na prijateljski način… Jednostavno pazite na osjećaje drugih ljudi u svakom trenutku. Osobito kad imate moć nad njima i kad oni ovise o vama. Dopustite drugoj osobi da osjeti kako je zamisao njegova ili njezina. Vama je važan postignuti cilj, a njima njihov uspjeh. Neka se osjećaju važno. Iako vam je službenica na šalteru po opisu svoga posla dužna dati traženi dokument ili vas konobar u restoranu mora uslužiti za vaš novac, vlastitu cijenu ćete podići, a njima uljepšati dan jednostavnim rečenicama poput „Oprostite što vas gnjavim…“ ili „Biste li bili ljubazni…“. Pobudite u drugima osjećaj važnosti. „Svatko je gospon pod svojim šeširom!“ – rekli bi stari Zagrepčani.
Dajte ljudima na važnosti bez obzira o kome je riječ – portiru, telefonistici, prodavaču u trgovini, vozaču… John Dewey rekao je da je želja za osjećajem važnosti najdublji poriv u ljudskoj prirodi, a William James je dodao kako je najdublje načelo ljudske prirode – žudnja za poštovanjem. Emerson je zapisao da je svaki čovjek kojeg sretnemo u nečemu bolji od nas. Prema tome susretnimo ga s poštovanjem jer nešto možemo naučiti od njega. S druge strane svatko posjeduje nešto što možemo istaknuti i pohvaliti ili što mu je važno – od lijepe frizure, zanimljivog hobija, nadarenog djeteta do uspješnog projekta, ukusno pripremljenog jela ili dražesnog kućnog ljubimca.
Upravljanje pamćenjem je također iznimno važno u odnosima s drugima. Primjerice može biti vrlo loše za vaš imidž ako zaboravite ime nekome koga ste više puta upoznali, ako zaboravite vrijeme sastanka koji ste dogovorili ili ne odgovorite na primljeno pismo… Dobro pamćenje vam može omogućiti golem kredit kod drugih. Ako pak imate problema s pamćenjem jasno je da vas nitko ne sprječava imati i dobro organiziran podsjetnik. Navodno je legendarni američki menadžer Jack Welch po imenu poznavao stotine svojih zaposlenika, a dobrim odnosom prema njima postajali su njegovi glasnogovornici.
Kvalitetnom odnosu s drugima može itekako pridonijeti i govorenje istine. Zbog toga ćete se dobro osjećati, ali ćete isto tako zaraditi povjerenje i poštovanje od drugih. Ako govorite istinu uvijek ćete moći hodati uzdignute glave, a ako ju budete izbjegavali to može imati dalekosežne posljedice, pa i one zakonske. Zato nastojte biti iskreni prema sebi i drugima, razmislite dva puta prije nego što progovorite, dosjetite se i drugog načina da izrazite isto, ublažite istinu obazrivošću. Nemojte nikada preuveličavati, ne lažite za druge, ne tražite od drugih da lažu za vas i nikada ne govorite „sitne laži“.
Ljudi koji su izloženi oku javnosti ubrzo otkrivaju da njihov dobar glas u velikoj mjeri ovisi o tome koliko ispunjavaju svoja obećanja. Moć obećanja može vam donijeti povjerenje, ali i smanjiti tržišnu cijenu, zato ako niste sigurni da možete održati obećanje ili obvezu, najbolje je da ju niti ne dajete jer obećanje je svojevrsni ugovor.
Vaš uspjeh u odnosu s drugima može postati još kvalitetniji ako se naučite smijati. Uz pomoć osmijeha uvijek ili u barem 90 posto slučajeva možete izbjeći ili ublažiti probleme i dobiti ono što želite. Osmijeh može otopiti čelik, a kamoli ne potaknuti osobnu prodaju, stoga se smiješite i kad vam nije do smijeha. Pritom imajte u vidu kako istraživanja kažu da osmijeh ljude čini ljepšima i privlačnijima. Frank Bettger kaže: „Sreću možete njegovati pomoću osmijeha. Darujte svakoj živoj duši koju sretnete najbolji osmijeh svojeg života i uočit ćete koliko ćete se bolje osjećati i koliko ćete bolje izgledati. To je jedan od najboljih načina da prestanete brinuti i počnete živjeti“.
Postanite zainteresirani za druge ljude. Tek tako će vas ljudi zavoljeti. Veselite se dosezima drugih, zanimajte se za njihove hobije, radujte se njihovim obiteljima… Oduševite ljude i pridobili ste ih trajno na svoju stranu. Kao što je neki pjesnik rekao: „Pružite ruku neznancu i vašoj usamljenosti je kraj!“. Ne morate biti anđeo da biste svakog dana učinili neko dobro djelo ili barem nekome uljepšali dan – ako ništa telefonskim pozivom ili osmijehom, malenim, pažljivo odabranim i neočekivanim poklonom, komplimentom, odustajanjem od zahtjeva… Dodajte malo nježnosti u svakodnevnu radnu rutinu… Tako ćete otvoriti i najzaključanija vrata i doseći neslućene visine u odnosu s drugim ljudima.
„Pričajte s ljudima o njima“ – rekao je Disraeli, jedan od najmudrijih ljudi nekadašnjeg Britanskog carstva – „Pričajte ljudima o njima i oni će slušati satima!“ Naravno, pobudite u drugoj osobi osjećaj važnosti iskreno, a ne glumljenjem.
Naravno, sve ima svoje granice. Zato znajte sačuvati svoje „ja“ i svoje dostojanstvo u odnosima s drugima. Joe Girard je napisao nekoliko načela o tome kako dobro komunicirati, a istodobno se sačuvati „rasprodaje“, odnosno savijanja kralježnice pred drugima: 1. Čuvajte svoje ime (neka ono postane vaš najvredniji brand), 2. Krećite se u dobrom društvu (prvorazredni se druže s prvorazrednima; klonite se mjesta na kojima ne biste htjeli biti viđeni), 3. Ostanite vjerni svojim načelima (poštujte tuđa prava, ali slijedite svoje ideale) 4. Čuvajte se kompromisa (budite svoji, ne budite tuđi dužnik, ne popuštajte, ne odustajte – čak i po cijenu da se nekome zamjerite), 5. Pokušajte reći „ne“ (ne dopustite da drugi uvijek upravljaju vama, da troše vaše dragocjeno vrijeme, služe se vašom energijom ili znanjem, tjeraju vas da nosite i njihov teret, negativno utječu na vas…).
Svakog dana napravimo barem jedan od svih u ovom članku navedenih malih iskoraka i naš će život biti sretniji i uspješniji, a ljudima s nama ljepše. Učine li to i vaši prijatelji, poznanici i kolege – vjerujte započeli smo mijenjati svoje okruženje, ali i svijet.