Kako izdržati pod pritiskom


Zig Ziglar imao je samo devet dana kada je prestao disati. Liječnik je teškog srca njegovo slabašno tijelo vratio u krevetić. Bebu je tada uzela u naručje njegova baka, zagrlila ga i počela mu nježno šaptati na uho.

Njegovo se tijelo trznulo, a njegove su se malene ruke čudesno sklopile s njezinima. Otac mu je preminuo kada je imao svega pet godina, a sestra dva dana kasnije. Kako bi pomogao samohranoj majci za vrijeme velike američke krize, prodavao je mlijeko i povrće na ulici u dobi od sedam godina kao deseto od dvanaestero djece. Želio je postati zrakoplovni pilot, ali planove mu je osujetila ljubav koja mu se dogodila kada je imao dvadeset godina. Zaljubio se, oženio i zasnovao obitelj. Postao je prodavač od vrata do vrata, samo većinom toliko osiromašen da je tamo gdje mu je ponestalo novca za benzin krenuo u prodaju po kvartu, nadajući se da će zaraditi dovoljno goriva da se može vratiti kući. Obećao je svojoj supruzi da će jednog dana sve biti u redu i upravo je snaga njegovog pozitivnog stava bila ključna za nastavak vjerovanja u njega. Stoga je, zbog ekstremnih financijskih pritisaka i pritisaka na život, počeo plasirati ovu neuništivu pozitivnost. Postao je jedan od pionira motivacijskog javnog nastupa, strastveno prikupljajući pozitivne priče iz medija i kujući izvanredne govore i misli iz svojih životnih iskustava. Njegovu prvu knjigu, koja je prodana u dva milijuna primjeraka, u početku je odbilo trideset različitih urednika. Do kraja života impresionirao je ljude širom svijeta i savjetovao vrhunske sportaše, poznate osobe i američke predsjednike.

Kako na nas djeluju događaji?

Svi smo mi samo ljudi. Ljudi koji griješe. Ljudi koji se bore sa životom punim pritisaka. Događaji nas ne samo obilježavaju, već mogu ponekad potresti dubinu našeg bića. Na nama je da se priberemo o kakvom se god događaju radilo. Uvijek možemo izabrati da se ili priberemo ili da budemo opsjednuti određenim događajima. Naša uznemirenost zbog istih može se ublažiti na mnogo načina – odgovarajućom ulogom žrtve, raznim narkotičkim, nutritivnim, digitalnim i farmaceutskim olakšicama ili jednostavno naučenim rezigniranim uvjerenjem da to jednostavno ne možemo. Ako ništa drugo, onda Ziglarova priča dokazuje da mnoge stvari ipak možemo prevladati. Uznemirujemo se i predajemo se samo onda kada ne znamo kako prevladati određenu situaciju i kada nismo u stanju pobijediti sebe. Spomenimo nekoliko koraka kako drugačije gledati na pritisak:

Pritisak je privilegija. Pritisci se obično izbjegavaju u širokom luku. Pritisci donose stalni stres, potkopavaju udobnost i zahtijevaju odricanje. Naše “sranje” zbog pritiska je stoga razumljivo. No, kako tvrdi Doc Rivers, poznati trener u NBA-u s titulom prvaka, pritisak je privilegija. Iako neugodan, pritisak je dokaz da ste u životu nešto proživjeli i opravdano došli do točke u kojoj možete pokazati sebi i drugima od čega ste stvoreni. Dakle, ako naučimo na pritisak gledati kao na privilegiju, tada ćemo niz strahova koji nas nesvjesno opsjedaju napokon moći prepoznati i prevladati jedan za drugim. Unatoč velikom broju briga koje nas muče, stvarni uspjeh možemo ostvariti s povjerenjem u sebe i uz pomoć pravih ljudi oko sebe. Pritisak nije tu kako bi uzrokovao našu bol, već kako bi ukazao na našu veličinu. 

Naučena bespomoćnost. Kao što kaže Ali Campbell, stručnjak za neurolingvističko programiranje, velika većina naših strahova je naučena. Stoga također možemo “naučiti” svoju životnu nemoć i zatočeništvo. Iako nam se čini da nas je neko iskustvo nepovratno promijenilo, moramo znati da mozak uvijek možemo reprogramirati na bolje.

Kastrirajmo katastrofu. Nesvjesno ometajući svoj uspjeh, volimo pretjerivati ​​u otvorenom očekivanju lošeg. Ako smo odlučni da će nešto poći po zlu, namjerno ili nenamjerno, mi osiguravamo da se to i dogodi. Umanjujući svoje šanse za sreću, kastriramo se uvijek dajući prednost lošem ishodu nad nečim povoljnijim za nas. Ako shvatimo da je naš mozak pretjerano podložan lošim i katastrofičnim informacijama zbog programa preživljavanja, tada možemo ublažiti višak pritiska praktičnim stvarima koje će zasigurno djelovati u našu korist – pravilnim disanjem, uspravnim držanjem tijela i – iako ponekad na silu – osmijehom na licu. Naši će mišići na kraju uvjeriti mozak da im u potpunosti vjeruje.

Znajmo razumjeti svoje granice i poštujmo ih. Ponekad sam jednostavno znao obožavati pritiske. Znali su me oživjeti i, barem po mom mišljenju, izazvati na neku aktivnost. No, mladenački entuzijazam i energija polako nestaju i mora ih zamijeniti razumijevanje da nismo neuništivi i da smo dovoljno vrijedni čak i bez stalnih dokaza naše vrijednosti. Naša marljivost pod ovom ili onom krinkom, mora biti zamijenjena našim postavljanjem granica drugima i poštivanjem granica naših mogućnosti. Ako zaboravimo na sebe, i drugima će biti svejedno. Ako zaboravimo naše danas, naše se sutra ne računa.

Podijeli članak:

Facebook
Twitter
Reddit
WhatsApp