Nedeljko Dragić u Galeriji Hrvatskog dizajnerskog društva u Zagrebu


Nedeljka Dragića (1936. godine) poznajemo ponajprije kao velemajstora crtanog filma u kojem djeluje kao autor od 1965. godine kada starta s filmom „Elegija“.

Već iduće godine (1966.) prvo međunarodno priznanje na festivalu u Annecyju u Francuskoj odmah je Grand prix za crtić „Krotitelji divljih konja“ po scenariju V. Mimice. Potom se iz godine u godinu redaju visoke nagrade i priznanja. Crtićima se pridružuje i strip Tupko. Objavljen kao standardna strip pasica Tupko je donio hrvatskom stripu geg proizašao iz crtanog filma, lik koji malo govori, a ponajviše se bori s vlastitim okruženjem, a to je stripovski kvadrat (kadar) u kojem se nalazi. Time je Dragić donio na domaću scenu, u novine, američki humor apsurda kakav je primjerice prisutan u svjetski popularnom liku psića Snoopyja autora Charlesa M. Schulza. Od 1974. godine Nedeljko Dragić počinje suradnju s nakladničkom kućom „Mladost“ koja ga angažira na opremanju dječje biblioteke „Vjeverica“ , a vedrina koji unosi u ilustraciju donijela mu je zadatke da opremi školske udžbenike, među kojima je „Uh ta matematika“, prvi takav udžbenik koji se nije libio šale, već je zabavnom ilustracijom želio privući pozornost učenika, da lakše prihvate gradivo.

Bio je to prvi takav proboj ilustracije u školske knjige. Krajem sedamdesetih angažira ga i Satiričko kazalište Jazavac (danas Kerempuh) za oblikovanje plakata, a tijekom osamdesetih godina dvadesetog stoljeća angažiran je za plakate značajnih međunarodnih događanja, kao šibenski Festival djeteta, Olimpijske zimske igre u Sarajevu, Univerzijada u Zagrebu itd. Dajući svoj autorski pečat, bez upada u šablonu, Nedeljko Dragić se u potpunosti predao sadržaju manifestacije, ili tekstu knjige ili predstave, koje je duhovito interpretirao kreirajući im snažan vizualni identitet.

Od 1991. godine kada je odselio u München pa do 2019. godine kada se vratio u Zagreb, radio je niz reklamnih filmova, oglasa i ilustracija za njemačke naručitelje.

U tom razdoblju nastao je i njegov duhoviti Münchenski dnevnik, u kojem je nacrtao svoje doživljaje i svoj doživljaj grada i njegovih žitelja.

Ova mala retrospektiva Dragićevih uspješnica na području ilustracije i dizajna, zahvaljujući kustosu Marku Golobu i programu galerije HDD svratila je javnosti pozornost, a osobito mladima koji ne poznaju cjelovitog Nedeljka Dragića i prigodu da se uvjere u veliko ime zagrebačke škole crtanog filma, strip crtača i ilustratora, jednom riječju da vide radove Nedeljka Dragića, velikog majstora crtanja i duhovitog opservatora svakidašnjice.

Podijeli članak:

Facebook
Twitter
Reddit
WhatsApp