Aromatični čuvari zdravlja


Začini su sastavni dio naše kuhinje stoljećima, a davno prije nego li smo njima počeli oplemenjivati jela, bili su cijenjeni radi svojih ljekovitih svojstava.

Svojedobno su vrijedili više i od zlata pa su radi njih kroz povijest vođeni ratovi, a upravo potraga za začinima rezultirala je otkrićem novih zemalja i kontinenata.

Zahvaljujući esencijalnim uljima, fitokemikalijama, antioksidansima, vitaminima i fitosterolima kojima obiluju, začini nam pomažu u prevenciji bolesti i očuvanju dobrog zdravstvenog stanja.

Danas je teško i zamisliti ukusan obrok koji nije začinjen. Aromatični, blagi, ljuti, slatkasti ili gorki, začini daju novu dimenziju hrani. Uz upotrebu pravih začina jela postaju ukusnija i punijeg okusa pa pri pripremi hrane nije potrebno koristiti veće količine manje zdravih sastojaka poput soli, šećera ili masnoća. Kako bi njihov miris i okus ostali netaknuti, potrebno ih je dodati jelu pri kraju kuhanja, jer dugotrajno kuhanje rezultira isparavanjem većine esencijalnih ulja. 

Začini sadrže optimalnu količinu minerala poput kalija, mangana, željeza i magnezija.

Kalij je važna komponenta staničnih i tjelesnih tekućina koja pomaže u kontroli otkucaja srca i krvnog tlaka. 

Utvrđeno je da određene komponente začina utječu na poboljšanje cirkulacije te da mogu pomoći u sprječavanju krvožilnih bolesti i moždanog udara.

Pripravci od začina koriste se za liječenje prehlade, gripe, groznice, probavnih i želučanih tegoba te bolnih menstruacija. Esencijalna ulja iz nekih začina mogu djelovati kao sredstvo za umirenje kože, ali i kao kućni lijek protiv artritisa i bolova u mišićima.

Osim široke primjene u aromaterapiji, njihova eterična ulja koriste se i u parfemskoj industriji.

Nutricionisti savjetuju korištenje začina i začinskog bilja svakodnevno kod pripreme obroka, a idealno bi bilo kombinirati više začina istovremeno. 

Jedan od najpopularnijih začina je cimet koji nas svojim intenzivnim mirisom najčešće podsjeća na božićne kolače ili savijaču od jabuka, a korisni spojevi kojima obiluje pružaju velike blagodati za zdravlje. Snažno antioksidativno djelovanje cimeta pomaže u borbi protiv upala, a pokazalo se i da snižava kolesterol i trigliceride u krvi.

Najveći benefit konzumacije cimeta je usporavanje razgradnje ugljikohidrata u probavnom traktu i  poboljšanje osjetljivosti na inzulin što doprinosi  smanjenju šećera u krvi.

Pri odabiru treba dati prednost cejlonskom cimetu u odnosu na kasiju.

Naime, kasija ili kineski cimet, iako dostupniji i cjenovno prihvatljiviji, sadrži velike količine kumarina i može biti toksičan te izazvati oštećenje jetre ukoliko se konzumira u većim količinama.

Kurkuma je bogata ljekovitim spojevima. Najznačajniji je kurkumin koji uz snažno protuupalno djelovanje posjeduje i  izuzetno moćna antioksidativna svojstva. Obzirom da se oksidativna oštećenja smatraju uzrokom mnogih bolesti i jednim od ključnih mehanizama starenja, antioksidansi u kurkuminu mogu imati uistinu blagotvorno djelovanje na ljudski organizam.

Istraživanja sugeriraju da kurkumin može poboljšati i rad mozga, boriti se protiv Alzheimerove bolesti, smanjiti rizik od krvožilnih bolesti i raka te ublažiti artritis.

Djelovanje đumbira na sprječavanje mučnine i njegov iscjeljujući utjecaj na sluznicu želuca dobro su poznati, no ovaj začin ima i jaka protuupalna svojstva te može pomoći kod ublažavanja boli.

Istraživanja ukazuju i na antioksidativna svojstva đumbira te njegovu ulogu u prevenciji malignih bolesti.

Metvica ima dugu povijest primjene u narodnoj medicini i aromaterapiji, a najpoznatiji je utjecaj ove biljke na ublažavanje tegoba poput nadutosti i mučnine.

Ulje paprene metvice može značajno ublažiti bolove kod  sindroma iritabilnog crijeva. 

Ružmarin, mirisna biljka koja priziva u misli opuštene trenutke uz more, bogat je antioksidansima koji sprečavaju oštećenje stanica. Čak i samo udisanje mirisa ružmarina pozitivno utječe na pamćenje i mentalne sposobnosti.

Dodatna prednost ružmarina je njegova učinkovita pomoć protiv gubitka kose, ukoliko se vlasište redovito tretira ružmarinovim uljem.

Kapsaicin, aktivni sastojak u kajenskom papru, dokazano utječe na smanjenje apetita i povećano sagorijevanje masnoća, radi čega je i čest sastojak mnogih komercijalnih dodataka za mršavljenje.

Češnjak svoja ljekovita svojstva duguje spoju pod nazivom alicin koji je odgovoran i za njegov intenzivan miris . Osim što tjera vampire, češnjak je učinkovit kod suzbijanja prehlade i ima značajan utjecaj na zdravlje srca te pomaže u snižavanju kolesterola i visokog krvnog tlaka.

Za ublažavanje neugodnog mirisa povezanog s konzumacijom češnjaka savjetuje se uz obrok popiti čašu crnog vina ili nakon obroka žvakati sjeme komorača, a za uklanjanje mirisa s ruku oprati ruke vodom i limunovim sokom ili protrljati malo soda bikarbone između dlanova.

Listovi lovora smiruju rad želuca, potiču apetit i izlučivanje probavnih sokova, a koriste se i radi ublažavanja nadutosti. Kod bronhitisa i infekcija dišnog sustava preporučuje se stavljanje obloga od lovora.

Majčina dušica pomaže kod mamurluka, a dobra je i za cirkulaciju.

Čaj od majčine dušice koristan je za ublažavanje simptoma upale grla i bronhitisa.

Blagotvornih začina je toliko da ih je nemoguće ukratko nabrojiti, a kombinacije i načini na koje ih možemo koristiti beskrajni su. Slobodno se prepustite mašti i začinite svoj život, ali pripazite da ne pretjerate. Naime,  korištenje začina u neumjerenim količinama moglo bi dovesti do neugodnih  nuspojava ili interakcije s određenim lijekovima.

Stoga je, obzirom na intenzivna svojstva začina i začinskog bilja, pažljivo doziranje nužno kako bismo uživali u njihovim dobrobitima.

Podijeli članak:

Facebook
Twitter
Reddit
WhatsApp