Kreativnost dizajna kao jedan od imperativa uspjeha


Kroz stoljeća mijenja se čovjek, susreće se s  novim proizvodima, novim uslugama,  iza kojih  se kriju ne samo inovatori nego i kreativci različitih industrija koji su se na različite načine svojim radom kroz kreativna rješenje, slogane, poruke, označavanjem, pozicionirali određene proizvode od kojih su neki prepoznatljivi više , neki manje te su , kroz industrijski dizajn, grafički dizajn ,a posebno danas  digitalni dizajn, stvorili nove standarde. Oni danas kroz svoju  kreativnost stvaraju nove emocije te nastoje privući potrošača kako bi on stvorio određenu naviku i ono najvažnije emocionalnu pripadnost. Za razliku od 50-tih, 60-tih i 70-tih godina  kada su se tek stvarali različiti brandovi i kada dizajn nije bio ključni faktor odabira proizvoda jer proizvodi tada nisu bili dostupni niti su ljudi gledali na dizajn kao važan faktor u odabiru proizvoda. Mlijeko se prodavalo u vrećicama, a izbor i odabir automobila bio je sužen na Ladu, Fiat te su se s vremenom stvarali po uzoru na zapadni svijet novi proizvodi, a samim time , novi dizajni i veće mogućnosti za potrošače. Neki brandovi uspjeli su preživjeti , neki su zadržali svoj retro dizajn popot čokolada ”Volim te”, ”Samo ti”, ”Bajadere”, a neki proizvodi se mijenjaju poput Cedevite ovisno o industriji danas  kao što se i globalno to događa , susrećemo se s revolucijom dizajna kako onog grafičkog tako i industrijskog.  Danas živimo u kozmetičkom vremenu kreativnosti, u kojem gotovo da nema proizvoda ili usluge koja nas ne privlači svojim dizajnom.

Estetika s kojom se susrećemo u našem prostoru, u našoj okolini, postaje  vrlo bitan čimbenik, danas više nemaju samo proizvodi svoju kreativnost, nego svoju kreativnost , zahvaljujući bezbrojnim digitalnim aplikacijama, imaju i mogućnost upotrijebiti ljudi. Do nedavno smo govorili o fake news, a danas možemo govoriti o fake face news. Iza svega toga opet se krije ne samo programiranje, već i određen dizajn koji danas mogu milijuni koristiti, ne samo da budu kreativni u svojem predstavljanju, već da budu i ljepši, a ono što nas čeka i što se već razvija u brojnim laboratorijima , to je hologramsko predstavljanje i brojni dizajni s kojima ćemo se susresti u tom svijetu virtualne realnosti.  Bez obzira na cijenu danas ne vidimo kreativnost u širokom području. Ono je prisutno u skupim proizvodima , odnosno proizvodima onih brandova koji su se smjestili na sam vrh. Već možemo tvrditi da se proizvodi i usluge obrtnika , manjih poduzetnika,  također bave sve više dizajnom. Naravno da iza toga svega stoje i timovi stručnjaka, ali i timovi s različitih područja djelovanja koji kada sinergijski djeluju postižu i sinergijske rezultate pa tako imamo danas odlična, kreativna rješenja u dizajnu koji predstavljaju ovo područje. 

Velike korporacije i kompanije imaju  mogućnost, da izaberu nove dizajnerske snage kroz odabir svjetskih kreativnih agencija ili onih koje su se uspjele probiti svojim dizajnom u percepciju globalnih vrijednosti. One za određenu novu narudžbu dizajna uglavnom proizvoda ili usluge mogu dobiti više kreativnih riješenja putem internetskih poziva i natječaja od strane velikih igrača koji pokrivaju sedam kontinenata. Oni to rade ili na nacionalnom nivou unutar svoje agencije za razliku od malih tvrtki i obrtnika, a pogotovo Start Up-ova koji se oslanjaju na kreativce koji samostalno djeluju na tržištu ili su  dio neke manje agencije . To ne znači da njihova usluga manje vrijedi, ali logično možemo zaključiti ako imate veće financijske mogućnosti i ako na kreativnost jednog proizvoda iza kojeg stoji potencijalnih 200 dizajnera, a ne jedan ili dva dizajnera slobodnjaka (freelancera)  i samim tim riešenje na strani je većih.

No kreativnost nema granica , usudio bih se reći da ne postoji veliki i mali, postoji samo vizija. 

Vrednovati znanje, unutar kreativne industrije definira se po mom mišljenju samo prema jednom parametru, a to je rješenje  koja u konačnici postavlja ne samo dobru percepcije nego emotivno će dizajn privući potencijalnog kupca. Struka je već odavno kroz stručne analize definirala boje i palete koje se koriste u dizajnu određenih sektora pa tako financijski centri, osiguravajuće kuće, kompanije koje dolaze iz tih sektora, više su skloni paleti plavih i zelenih boja no i tu se situacija pomalo mijenja. Svjedoci smo da je boja korala postala glavna boja jedne od financijskih institucija. Boje predstavljaju posebnu znanost, posebnu filozofiju i o njima se vodi briga daleko od očiju javnosti kada se stvaraju novi grafički identiteti. Tako je i u industrijskom dizajnu, tako je i u modnoj industriji svakih 5 godina dolaze novi ciklusi, nove palete boje, novi uzorci koji se zahvaljujući dobrim pričama oglašavanjima, nameću javnosti i postaju trend, a za neke i ”must have”. 

Koliko često treba mijenjati svoj identitet, stvaranja emocionalne povezanosti kupca jednog branda i njegovog proizvoda i usluga je proces koji zahtijeva promišljene odluke. Na tržištu imamo segmentaciju globalnih, regionalnih ili lokalnih proizvoda i njihovih ne samo grafičkih nego i industrijskih rješenja. Lokalna rješenja više se vežu uz agro industriju. Svi oni danas na prvo mjesto moraju staviti funkcionalnost i percepciju u digitalnom prostoru. Budući da se svaki proizvod kupuje vizualno, baš kao što su platforme Booking, Hotels, Trivago, Agoda, koje nude kupovinu hotelskog smještaja online. Ključni parametar odabira smještaja nije samo cijena već i ocjena odnosno percepcija fotografije ili videa koji predstavlja jedan od ključnih faktora odabira. Zato danas kada govorimo o kreativnosti, govorimo o kreativnosti dizajna koji je usko vezan uz energiju fotografije, videa , montaže te različitih filtera. Kao što se prije tri godine govorilo o sadržaju i glavna mantra bio je content, content, content, za mene je danas glavna mantra dizajn. Pritom mislim od dizajna ambalaže do dizajna ambalaže, izbora tipografije što je posebno područje, sve ono što treba privući kupca da kupi proizvod ili zakoračiti kako bi koristio neku uslugu bez obzira bilo riječ o dizajneru, samostalnom umjetniku ili agenciji. Svaki dizajn ima svoju poruku i svaki dizajn pronaći će svog kupca. 

Ukoliko se odlučujete na odabir dizajna kao jednog od faktora unutar procesa brand menadžmenta ,  nemojte to činiti sami, angažirajte stručnjake koji će vam pružiti potporu u smjernicama pozivnog pisma dizajnerima ili agencijama , odnosno pomoći će vam u odabiru vašeg mišljenja uz stručne argumente i smjernice.  Zanimljivo je da će se ponekad i predsjednik uprave,  a i  direktori marketinga sa svojim timovima miješati u odabir boja te oni  uglavnom interno odlučivati o novom identitetu, i novom dizajnu, a i iz iskustva mogu reći da su i predsjednici uprava odlučivali o bojama, sloganima, detaljima. Naravno da unutar marketinga jedne tvrtke sjede stručni ljudi, ali njihov pogled ne mora značiti jedini pogled, svjesni smo da se prije lansiranja proizvoda rade i fokus grupe, ne samo kako bi probale proizvod, nego kako bi odabrali i dizajn proizvoda ili ga sugerirale. Danas se koriste na ovom području i metodologije koje zadiru u neuroscience. Svakako vas savjetujem da angažirate dva-tri stručnjaka koji nisu dio agencije od kojih ste naručili posao, koji nisu dio vašeg trenutnog konzultantskog tima koji su dio konkurencije ili izvan okvira vaše suradnje koji nisu toliko emotivno vezani za vašu kompaniju. Možda će njihove mišljenje biti ”out of the box”, neovisno profesionalno što u konačnici znači da će kompanija imati više mogućnosti da njezin odabir bude uspješniji i da percepcija njezinog proizvoda usluga duže traje.

Podijeli članak:

Facebook
Twitter
Reddit
WhatsApp