Marketing snove pretvara u stvarnost,
Znajte sanjati!


Dragi prijatelji i zaljubljenici u profesiju naših dana, kada mi je uredništvo našeg i vašeg portala Epoha uputilo zamolbu da zajednički prošećemo kroz povijest moje marketinške karijere, s radošću sam prihvatio ovaj ugodni zadatak.

U ovoj mojoj kolumni pokušat ću u nastavcima prenositi sva moje znanja i bogata iskustva iz svih segmenata marketinške struke.

Kao čovjek s velikim međunarodnim iskustvom rada u nekima od najvećih multinacionalnih kompanija širom svijeta (Schweppes, Coca-Cola, Philip Morris, Marlboro World Championship Team, Reynolds, Japanese Tobacco International, itd, itd), skromno mislim da imam što pokloniti ljudima koji su željni novih zaraznih znanja iz područja marketinga.

Iz moga životopisa mogao bih još izdvojiti i to da sam kao gost predavač gostovao na brojnim fakultetima, akademijama i visokim učilištima te predavao na mnogim domaćim i međunarodnim seminarima i kongresima.

Uz sve to autor sam i velikog broja propagandnih kampanja (Meinl kava. Schweppes, Coca-Cola, Vinjak Cezar, Jamnička kiselica, Franck, Čipi Čips, Kroki Kroket, Faks helizim, Jupi, Cockta, Maggi juhe, Gavrilović, Marlboro Music, L&M, Bond Street, Camel Trophy, Winston American Campus…) te scenarist i redatelj velikog broja propagandnih filmova i radio poruka za koje sam dobio brojne domaće i međunarodne nagrade i priznanja.

O meni, kao uvod u naše druženje tek toliko.

Teme koje ću na portalu Epoha obrađivati, kretat će se od interne do eksterne i mas-medijske komunikacije, od branda i brandinga do PR-a, od sponzorstava do evenata, od korisnih savjeta iz prodaje do odnosa s vašim kupcima, potrošačima ili korisnicima vaših usluga.

Za ovo naše prvo druženje izabrao sam temu marketinga.

Znam da ste i Vi poput mene zaluđeni i zaraženi ovom profesijom bez koje je danas nezamislivo bilo kakvo poslovanje.

Marketing je doista krvotok svakog, pa i najmanjeg posla.

Na tu temu poznati svjetski  marketinški stručnjak Philip Kotler ne tako davno ustvrdio je da Budućnost marketinga počiva na usmenoj predaji, a zaboravio je reći na istini i ljubavi.

A, moj kolega iz ranih 80-tih godina prošloga stoljeća, kada sam vodio marketing Coca-Cole, Sergio Zyman, danas jedan od najpoznatijih svjetskih stručnjaka iz područja marketinga u svojoj poznatoj knjizi Kraj marketinga kakvog poznajemo, svojim čitateljima poklonio je nekoliko iznimno vrijednih postulata. Odlični su. Valja ih znati i upravo ću zbog toga neke od njih i nabrojati.

  • Glavna svrha marketinga je prodati što veći broj proizvoda što većem broju ljudi, što češće i po što višim cijenama. Nikakvi drugi razlozi za marketinške aktivnosti ne postoje.
  • Marketing nije magija, a marketinški stručnjaci ne čine sebi uslugu kada se prave da je u pitanju magija. Nema u marketingu ničeg misterioznog.
  • Marketing je profesionalna disciplina. Ne možete to prepustiti ni stricu Anti ni teti Mariji ili bilo kome drugome tko nije pravi profesionalac.
  • Tržište je danas demokracija potrošača. Potrošači imaju svoje opcije, mogu birati, a oglašivači su tu da im pokažu kako će najbolje izabrati ono što na tom tržištu traže.
  • Planirajte svoju krajnju destinaciju (svoj cilj). Neka ta destinacija bude mjesto na kojem želite biti, a ne mjesto na koje mislite da možete stići.
  • Kad jednom odredite svoju destinaciju, razvijte strategiju njezina dostizanja.
  • Strategija je glavna. Nikada to nemojte zaboraviti. Strategija je ta koja nadzire „sve“ u sintagmi „sve komunicira“ (u prijevodu – marketing je sve, sve je marketing).
  • Vi možete promijeniti svoju strategiju, ali od nje ne možete odstupiti.
  • Marketing je znanost. Marketing je stvar eksperimentiranja, planiranja, mjerenja, analiziranja, usavršavanja i ponavljanja. Morate biti spremni promijeniti svoje mišljenje.

Otkrijte što je ljudima poželjno i neka to bude ono što ćete proizvesti (ponuditi) ili otkrijte što biste mogli proizvesti i učiniti poželjnijim, ali, sjetite se, ovo prijašnje je puno lakše nego potonje.

  • Marketing mora donositi rezultate (mjerite i pratite svoj brand) činite to često i redovito, najmanje jedanput mjesečno.
  • Jednoličnost se ne prodaje. Vrijednost vašega proizvoda ili usluge, bit će određena putem njegove različitosti od vaših konkurentskih proizvoda na načine koje će osmisliti potrošač.
  • Stalno iznova dajte svojim potrošačima (korisnicima vaših usluga) nove razloge za kupnju vašeg branda. Potreban vam je njihov sve češći povratak i njihova kupnja po što višim cijenama.
  • Pecajte tamo gdje ima riba.
  • Mislite na izvor vašeg posla, na čemu će se temeljiti vaša sljedeća prodaja i od čega ćete zaraditi sljedeći dolar vašeg profita.
  • Nagradite izvrsnost i kaznite prosječnost.
  • Dobro plaćajte svoje suradnike kako bi vaša ustanova okupila najbolje stručnjake koji će svojom stručnošću i humanošću privući najtalentiranije, ali zahtijevajte rezultate koji su jasno mjerljivi.
  • Imajte osjećaj hitnosti dok radite na nekom projektu i uvijek to radite sa strašću. U protivnom bi se vrlo lako mogli upitati – koji je ujutro razlog ustajanja iz kreveta.
  • Budite se s razlogom i na vrijeme (dodat ću: s osmijehom i ljubavlju). Dan će vam uvijek biti uspješniji.
  • U ovom trenutku dok mnogi od vas pristupaju rađanju ili redizajnu vaših brandova, dobro je da znate da i najveći svjetski brandovi (komercijalni, društveni, humani, sportski, osobni….) svakodnevno ugrađuju i akumuliraju u povijest svojih brandova bezbroj malih priča koje na kraju pretvaraju u zajedničku veliku i jedinstvenu priču o njihovom brandu.
  • Svi oni svakodnevno ugrađuju po neki mali dragi kamenčić u svoju brandovsku aureolu. Čovjek koji nema tu sreću vidjeti i doživljavati to izbliza te u svemu tome aktivno sudjelovati, toga nije svjestan.

No, kada ste „unutra“ i kada kao kreator i vođa sudjelujete u kreiranju te aure, onda vam je to mnogo jasnije.

  • Morate znati da što je svjesnost o vrijednosti vašega branda u njihovim mislima veća, to će biti veća i njihova lojalnost vašim proizvodima.
  • Usmena predaja, kažu brandolozi, u znatnoj mjeri pridonosi izgradnji određenog branda i zato toj usmenoj predaji morate svakodnevno pružiti (nuditi) nove kvalitativne razloge za sve češću i ljupkiju protočnosti priče o vama i vašim proizvodima – od usta do usta.

Zapamtite, brand ne čini samo ime, znak, logotip, boja…jer brand jednako tako ili još mnogo više čini i određuje kvaliteta vaših proizvoda, okruženje i atmosfera u kojoj prodajete ili nudite vaše proizvode te interna, eksterna i svaka osmišljena masmedijska komunikacija i ponašanje, ispričavam se – lijepo ponašanje, uglađenost i humanost svih onih koji su na bilo koji način uključeni u život vaših proizvoda.

Što više budete poklanjali ljubavi, humanosti i tolerancije vašim kupcima i potrošačima, tim brže ćete ostvarivati vaše ciljeve i veći profit.

Ovdje vas molim da zapamtite, zlatno pravilo komunikacije je:

Druge ne tretiraj tako kako bi ti htio biti tretiran od drugih, nego kako bi oni htjeli biti tretirani.

Učinimo svojim postupcima, svojim ponašanjem i svojim radom ljude sretnima.

Nikada nemojmo težiti našoj dominantnosti u komunikaciji, uvijek prepustite da vaš sugovornik bude taj koji će završiti vašu komunikaciju.

I za sam kraj ovog našeg marketinškog druženja, skoknuo bih u daleku povijest i zahvalio se rimskom piscu Publiju Sirusu (1. stoljeće prije nove ere) koji nam je već tada divno rekao – Svaka stvar ili usluga vrijedi toliko, koliko je netko spreman to platiti.

U našem poslu bit ćemo to uspješniji ako u fokusu svih naših razmišljanja i djelovanja bude uvijek čovjek.

Podijeli članak:

Facebook
Twitter
Reddit
WhatsApp