Koncept „čiste prehrane”, da ili ne?


U poplavi modernih načina i stilova prehrane često možemo naići i na izraz „čista prehrana”. Ovaj koncept uključuje odabir hrane koja je minimalno obrađena, u skladu s etičkim standardima uzgoja i bogata prirodnim hranjivim tvarima. Pritom je nužno izbjegavanje rafinirane i prerađene hrane kao i one koja ima umjetne sastojke, poput određenih konzervansa i aditiva.

Iako ovakav pristup prehrani sigurno može donijeti velike dobrobiti našem organizmu, jer se bazira na neprerađenim i organskim namirnicama, vrlo je isključiv i pomalo elitistički te mu treba pristupiti razumno, kako na kraju ne bismo imali više štete nego koristi.

Voće i povrće obiluju vlaknima, vitaminima, mineralima i biljnim spojevima koji pomažu u borbi protiv upala te štite stanice od oštećenja. Visok unos voća i povrća povezuje se sa smanjenim rizikom od bolesti poput raka i srčanih bolesti.

Svježe povrće i voće idealno je za čistu prehranu, jer se većina može konzumirati sirova, odmah nakon branja i pranja. Ukoliko odaberete organsko voće i povrće učinili ste korak više ka čistoj prehrani, jer ste smanjili izloženost organizma pesticidima.

Da biste uključili što više voća i povrća u prehranu nastojte da salate koje pripremate budu što  šarenije i napravljene od barem tri vrste povrća. Kako bi vam svježe salate bile lako dostupne  uvijek čuvajte u posudi u hladnjaku nasjeckano povrće preliveno maslinovim uljem i začinjeno začinskim biljem. Ove cjelovite namirnice ne zahtijevaju dugotrajnu pripremu, a pružaju mnoge zdravstvene prednosti.

Prerađena hrana u izravnoj je suprotnosti s konceptom čiste prehrane, jer je takva hrana  izmijenjena u odnosu na svoje prirodno stanje. Većina prerađenih namirnica izgubila je dio vlakana i hranjivih tvari, a dobila šećer, konzervanse ili druge nepoželjne sastojke. Takva hrana povezana je s upalnim procesima u organizmu i povećanim rizikom od srčanih bolesti.

Čak i ako se u ove namirnice ne dodaju nezdravi sastojci, nedostaju im mnoge dobrobiti koje pruža cjelovita hrana. Čista prehrana podrazumijeva maksimalno izbjegavanje prerađene hrane.

Iako se čista prehrana temelji na cjelovitoj, svježoj hrani, mogu se uključiti određene vrste zapakirane hrane, poput pakiranog povrća, orašastih plodova i mesa. Međutim, važno je pročitati deklaracije na proizvodima kako biste bili sigurni da nema konzervansa, dodanih šećera ili nezdravih masti. Na primjer, mnogi su orašasti plodovi prženi u biljnom ulju pa bi takve trebalo izbjegavati i držati se sirovih orašida.

Podijeli članak:

Facebook
Twitter
Reddit
WhatsApp