Beeple – Dolaze nova vremena koja sa sobom donose nove vrijednosti


Prije godinu dana dogodio se jedan bitan moment koji je zauvijek promijenio našu percepciju umjetnosti i valorizaciju iste. Naime, široj javnosti nije baš poznato da je aukcijska kuća Christie’s prije godinu dana prodala prvo umjetničko djelo nastalo digitalnim putem isključivo za digitalnu uporabu i to za vrtoglavu cijenu od čak 69,3 milijuna dolara.

Radi se o jednom digitalnom kolažu kojega je izradio umjetnik po imenu Beeple. Umjetnik je započeo s ovim radom u svibnju 2007. godine, svakodnevno ocrtavajući svoju svakodnevicu kako bi sve te radove na kraju spojio u digitalni kolaž.

Kolaž je bio ponuđen tokenom bez kojega se ova transakcija ne bi mogla realizirati, a taj token jamči autentičnost spomenutog umjetničkog djela plaćenog u kriptovaluti. Sve to o čemu pričamo dogodilo se po prvi puta u povijesti – da je tim putem i po toj cijeni nekome prodano digitalno umjetničko djelo. Autoru je ovaj nesvakidašnji događaj zasigurno promijenio život, a svim ostalim umjetnicima poput njega dao vjetar u leđa da i oni što prije krenu njegovim stopama, jer dobiti potvrdu od renomirane aukcijske kuće Christie’s nije mala stvar, kao niti preko noći zaraditi toliki novac.

Bez obzira kakvo naše mišljenje bilo o digitalnoj umjetnosti, jer ovakvo što mnogim ljubitejima klasične umjetnosti može nam se činiti nezamislivim, ali Beeple kao autor ovog djela koji se već godinama bavi digitalnom umjetnošću uz osmijeh kaže kako dolaze nova vremena koja sa sobom nužno donose i nove vrijednosti koje će svijet s vremenom morati prihvatiti, svidjelo se to nekome ili ne.

Kada je po prvi puta u povijesti na internetskoj aukciji ovo Beepleovo digitalno umjetničko djelo pod naslovom „Everydays: The First 5000 Days“ (Svakog dana: prvih pet tisuća dana iliti Svakodnevica: prvih pet tisuća dana), prodano za skoro 70 milijuna dolara, poznata aukcijska kuća Christie’s objavila je da je tom prodajom premašen rekord u prodaji i mnogih fizičkih djela puno poznatijih umjetnika, a Beeple je kao umjetnik ovom rekordnom prodajom službeno postao jedan od prva tri najvrjednija živuća umjetnika. A, evo o kojem se djelu radi:

Bio je to jedan prijeloman i vrlo važan trenutak za kolekcionare i cjelokupnu povijest umjetnosti. Podsjetimo, ovo djelo je digitalno i ne postoji u fizičkom obliku kao ostala umjetnička djela. Nova vremena su tu, a s njima i nove mogućnosti stvaranja i percipiranja umjetnosti.

Bilo je to prvi put u povijesti da je neka velika aukcijska kuća ponudila umjetničko djelo samo s digitalnim sadržajem s nezamjenjivim tokenom kao jamstvom njegove autentičnosti, kao i da se prvi put da se kriptovaluta koristila za plaćanje umjetničkog djela na dražbi.

Digitalni svijet ima svoje zakonitosti i svoje načine dokazivanja autentičnosti autorskih djela nastalih tim putem. Nezamjenjivi tokeni, poznati kao NFT-i (Non-fungible token), nezamjenjive su jedinice, elektronički identifikatori koji potvrđuju da je digitalni proizvod stvaran bilježenjem svih podataka i detalja o njemu na digitalnoj knjizi poznatoj kao blockchain. Nezamjenjivi tokeni omogućavaju ljudima trgovinu digitalnim ostvarenjima digitalnim putem, dakle kupnju i prodaju digitalnih datoteka kao što su fotografije, videozapisi i audiozapisi.

Tokeni se inače koriste u internetskom prikupljanju podataka, a ponajviše za dokazivanje da je određeni predmet jedinstven, što je ključno za digitalno kolekcionarstvo, jer kako kako bi se u protivnom moglo dokazati nečije vlasništvo nad nečim što se može nebrojeno puta multiplicirati?

Naše je tržište umjetnina dosta konzervativno i kod nas su još uvijek više na cijeni klasična umjetnička djela, no ima ljudi koji su upućeni u nove trendove i koji znaju dosta o novoj generaciji umjetnika koji pomiču granice i uvode nove trendove u naš svijet čineći ga drugačijim nego što je bio jučer.

Dakle, u našem još uvijek više tradicionalnom i klasičnom umjetničkom okružju Beeple kao umjetnik vjerojatno nije dovoljno poznat, kao što vjerojatno niti sam pojam blockhain nije dovoljno poznat niti kao pojam, niti kao tehnologija, no oni ljudi koji redovito konzumiraju internetsku kulturu, upoznati su sa svim tim pojmovima vrlog novog resetiranog svijeta, kao i s ovim simpatičnim ekscentričnim umjetnikom iz Južne Karoline i njegovim suvremenicima koji polako, ali sigurno, preuzimaju u svoje ruke, koliko umjetničku, toliko i financijsku scenu našeg doba.

Tko je, dakle, Beeple?

Michael Joseph Winkelmann, profesionalno poznat kao Beeple, američki je digitalni umjetnik, grafički dizajner, iliustrator i animator. Poznat je po korištenju različitih medija u stvaranju komičnih, fantazmagoričnih djela koja daju političke i društvene komentare, a kao reference koristi likove iz pop kulture. Radi na svakodnevnoj bazi, a svoje radove najprije stavlja na društvene mreže.

Beeple je inače iz Charlestona, SC, SAD. Svoju karijeru počeo je izrađujući razne digitalne umjetničke radove uključujući kratke filmove, Creative Commons VJ petlje, svakodnevne i VR / AR radove.

Nakon što je počeo izdavati set široko korištenih Creative Commons VJ loopova radio je na koncertnim vizualima za Justina Biebera, One Direction, Katy Perry, Nicki Minaj, Eminema, Zedda, deadmau5 i mnoge druge.

Jedan je od začetnika aktualnog „svakodnevnog“ pokreta u 3D grafici, svakodnevno stvara sliku od početka do kraja i objavljuje je na internetu, a da nije propustio niti jedan dan.

Navodno živi u bratovu vrtu, a sama činjenica da ima 1,8 milijuna sljedbenika na Instagramu, učinila ga je prepoznatljivim među slavnim ličnostima i tvrtkama te radove od njega redovito naručuju Katy Perry, Nike, Louis Vuitton, Childish Gambino, Elon Musk, Sean Lennon i brojni drugi.

S obzirom da suvremeni svijet i sam nalikuje nekoj računalnoj igrici, takvim ga autor u svojim djelima i prikazuje, a kritika njegov rad opisuje kao „političku skicu u distopijskoj videoigrici“.

Kada se osvrnemo na njegov dosadašnji opus, na njegov stil i teme koje obrađuje, mogli bismo reći da Beeple svojim apstraktnim, fantastičnim, grotesknim, nadrealnim i apsurdnim ostvarenjima na vrlo poseban način komentira društveno-politička zbivanja na svakodnevnoj bazi. On to čini ponekad duhovito, ponekad šokantno, a ponekad nas tjerajući na razmišljanje svojim nadrealnim pristupom tematici.

Fasciniran je, kako je rekao, opsjednutošću društva strahom i tehnologijom, ljudskom težnjom za bogatstvom te istodobnim prijezirom prema tom istom bogatstvu, a nisu mu strana ni politička previranja. Naprotiv, rado ih komentira. Mogli bismo reći da nema toga čime se Beeple u likovnom smislu nije bavio. Počeo je s apstrakcijom te potom krenuo komentirati svakodnevna zbivanja.

„Nakon toliko godina rada, danas se gotovo čini kao da sam politički ilustrator. No, umjesto da crtam, koristim najnaprednije 3D alate i tako komentiram aktualne događaje u gotovo realnom vremenu.“, izjavio je o sebi. Ima 40 godina, a nadimak je dobio prema jednom plišancu.

Umjetnik novog doba, Mike Winkelmann – Beeple je upravo NFT-e istaknuo kao posebno važnu stvar zbog mogućnosti dokazivanja autentičnosti umjetničkih ostvarenja nastalih digitalnim putem. „Umjetnici koriste hardver i softver za stvaranje umjetničkih djela i distribuciju na internetu u posljednjih dvadesetak godina, ali nikad dosad nije postojao pravi način da se istinski posjeduju i prikupljaju. S NFT-ima se sada sve promijenilo. Vjerujem da svjedočimo početku sljedećeg poglavlja povijesti umjetnosti, digitalne umjetnosti.“, izjavio je Beeple nakon prodaje svog digitalnog umjetničkog ostvarenja. NFT-i su u biti ti koji su omogućili kolekcionarstvo digitalnih ostvarenja, što Beeplea posebno veseli.

Sve su ovo bitni momenti koji mijenjaju povijest. Beeple je, naime od 2007. godine počeo svaki dan izrađivati po jedno umjetničko ostvarenje digitalnim putem. I tako svaki dan, kako je rekao. Svakog bi se dana zatvorio u svoju sobu, uživajući u svojim digitalnim kreacijama.

Sve svoje slike spojio je potom u kolaž koji je prodan za vrtoglavih 69,3 milijuna dolara na aukciji. Oko 22 milijuna ljudi bilo se prijavilo na web stranici Christie’s u posljednjim trenucima nadmetanja za kupnju umjetničkih djela, a sudjelovali su ponuditelji iz 11 zemalja. Kada se radi o kupnji digitalnog ostvarenja, to u praksi znači da je riječ o tokenu koji se ne može zamijeniti nečim drugim. To u praksi znači da se u biti kupuje token, digitalna vrijednost određene umjetnine, a ne fizička slika koja može stajati na zidu.

Aukcijska kuća Christie’s nije po završetku dražbe željela otkriti javnosti identitet kupca umjetničkog djela sačinjenog od 5.000 pojedinačnih Beepleovih digitalnih slika, koje je Beeple stvarao od svibnja 2007. godine, po jednu svaki dan, spojivši ih u ovo jedinstveno i nesvakidašnje umjetničko djelo koje doslovno predstavlja sve te minule dane njegova života koje je posvetio digitalnoj umjetnosti. No, u međuvremenu se ipak saznalo da je riječ o jednom anonimnom singapurskom kolekcionaru koji je vrlo rano investirao u Bitcoin, za što se u virtualnoj javnosti i žargonu bliskom ljudima koji se razumiju u kriptovalute obično koristi termin „Bitcoin OG“, odnosno „Bitcoin original gangster”. A, evo, možda ovom prigodom nije loše vidjeti kako je famozni Bitcoin prikazao sam Beeple:

Pitanje koje se u ovoj priči postavlja je – tko su ljudi koji su spremni platiti toliko bogatstvo kako bi posjedovali prava na neku digitalnu sliku, na neki meme, video uradak i tome slično, ako tim istim sadržajima svatko od nas može pristupiti online u bilo kojem trenutku? Mnogima je to neshvatljivo. Kao da se radi o nekom nadmetanju i natjecanju. Zar je nekome toliko bitno posjedovati umjetninu u virtualnom vlasništvu? I, zar je moguće da živimo u svijetu u kojemu je netko spreman platiti na desetke milijuna dolara za stjecanje virtualnog vlasništva nad jednako tako virtualnim umjetničkim djelom?

Na ovo malo zbunjujuće pitanje, odgovor se skriva u blockhainu, a oni upućeniji će znati nešto više o tome od svih nas ostalih. Na tom se virtualnom tržištu umjetnina navodno može zaraditi ozbiljan novac. Primjerice, svojedobno je virtualni trgovac Pablo Rodriguez-Fraile kupio jedan Beepleov videoisječak u trajanju od desetak sekundi, u kojem se sprda s bivšim američkim predsjednikom Trumpom. Pablo je taj Beepleov rad platio 67.000 dolara, kako bi ga pet mjeseci kasnije, točnije u ožujku 2021. godine prodao za šest milijuna dolara. Ta se trgovina odvija u kriptovalutama te samim time također utječe na vrijednost istih.

Kriptovaluta dobiva na vrijednosti ako je potražnja za njom veća od ponude. Kada su kriptovalute korisne, ljudi žele posjedovati što više njih, povećavajući im potražnju, a samim time i vrijednost.

S obzirom da je u ovoj priči na neki način ipak težište na trgovini i zaradi, a priča je kao takva usko vezana za umjetnost kao takvu, to nužno potiče daljnje rasprave o tipu umjetnosti koja spada u područje NFT-a.

Pričamo li, dakle, ovdje o umjetnosti ili o blockchainu i jednoj neobuzdanoj i posve drugačijoj trgovini novog doba koja se odvija u kriptovalutama? Jedno je sigurno – širenjem svojih operacija preko mreže računala, blockchain omogućuje Bitcoinu i drugim kriptovalutama rad bez potrebe za središnjim upravljačkim tijelom. To ne samo da smanjuje rizik, već i eliminira mnoge naknade za obradu i transakcije.

Podsjetimo, prema izvješću konzultantske kuće KPMG, investicije u kriptovalute i blockchain tijekom 2021. godine porasle su na više od 30 milijardi dolara na globalnoj razini, s 5,4 milijarde dolara u 2020. godini. Bez obzira na to koliko se svaki prosječni čovjek razumije u kriptovalute, danas u svijetu postoji preko 2 000 različitih kriptovaluta koje funkcioniraju na potpuno istom, decentraliziranom principu blockchaina.

Došlo je neko novo doba. Novih vrijednosti. Nove trgovine. Nove umjetnosti. Rekli bismo – umjetnost je lijepa, a izgleda da je još i ljepša kada ljudima poput Beeplea donosi toliku zaradu. Neka mu je sa srećom. Za sve one koji žele nešto bolje upoznati i doživjeti osobnost ovog veselog i nadasve lucidnog umjetnika novog doba, tu je i njegov razgovor s Jimmyjem Fallonom u emisiji The Tonight Show Starring Jimmy Fallon na tv postaji NBC.

 

 

Izvor: beeple-crap.com, NBC, YouTube, Facebook

Zapratite nas i na našem Telegram kanalu:  https://t.me/epohaportal

Podijeli članak:

Facebook
Twitter
Reddit
WhatsApp