Zastupnici Europskog parlamenta danas su glasali za usvajanje značajnih zakona čiji je cilj obuzdavanje moći tehnoloških divova kao što su Alphabetov Google, Amazon, Apple, Facebook i Microsoft, ali provedba tih zakona može biti problematična zbog ograničenih resursa regulatora, a također i zbog određivanja sadržaja koji po njima nije poželjan.
Uz pravila poznata kao Zakon o digitalnim tržištima (DMA), zakonodavci su također odobrili Zakon o digitalnim uslugama (DSA), koji zahtijeva od online platformi da učine više kako bi nadzirali Internet zbog ilegalnog sadržaja. Tvrtke se suočavaju s kaznama do 10 posto godišnjeg globalnog prometa za kršenje DMA i 6 posto za kršenje DSA.
Zakonodavci i države EU-a postigli su politički dogovor o oba skupa pravila ranije ove godine. Dva zakona temelje se na iskustvu istraga tvrtki koje je provela šefica EU-a za antimonopolska pitanja Margaret Vestager. Postavila je radnu skupinu za DMA, kojoj će se pridružiti oko 80 dužnosnika, što kritičari kažu da je nedovoljno.
Zakonodavac Andreas Schwab, koji je vodio ovo pitanje kroz Europski parlament, pozvao je na veću radnu skupinu koja bi se suprotstavila dubokim džepovima tehnoloških divova.
Europska organizacija potrošača (BEUC) izrazila je istu zabrinutost.
„Prošlog smo tjedna uzbunili druge skupine civilnog društva da bi, ako Komisija ne angažira stručnjake koji su joj potrebni za praćenje prakse divova na tržištu, zakon mogao biti poremećen neučinkovitom provedbom“, rekla je zamjenica glavnog ravnatelja BEUC-a Ursula Pačl.
DMA bi trebao nametnuti promjene u načinu na koji tvrtke rade, zahtijevajući od njih da svoje usluge slanja poruka učine interoperabilnim i da poslovnim korisnicima omoguće pristup njihovim podacima.
Poslovni korisnici mogu promovirati konkurentske proizvode i usluge na platformi i sklapati ugovore s korisnicima izvan platforme.
Tvrtke neće smjeti davati prednost svojim uslugama u odnosu na konkurente ili sprječavati korisnike da uklone unaprijed instalirani softver i aplikacije, što će najviše pogoditi Apple i Google.
DSA također zabranjuje ciljano oglašavanje usmjereno na djecu ili na temelju osjetljivih informacija kao što su vjera, spol, rasa i politička mišljenja. Mračni obrasci, koji su taktike kojima se djecu navodi na davanje osobnih podataka internetskim tvrtkama, također će biti zabranjeni.