Chicago – Roboti zamjenjuju djelatnike fast food restorana


Ovaj robot po imenu Flippy upravlja stanicom za prženje u White Castleu izvan Chicaga. S mehaničkom rukom i korištenjem tehnologije računalnog vida Flippy može kuhati sve, od prženih krumpirića i kolutića luka do štapića sira. White Castle je rekao da planira dodati 100 Flippyja u svoje kuhinje diljem zemlje. Do 82% pozicija u restoranima moglo bi se donekle zamijeniti robotima.

Radi se, naime, o robotskoj ruci, koju proizvodi tvrtka Miso Robotics. Postoji s jednom svrhom: napraviti vašu brzu hranu. Svi smo jako dobro znali da ovo dolazi, zar ne?

Roboti i strojevi već sastavljaju dosta vaše industrijske pakirane robe, bilo je samo pitanje vremena kada će mehanička vojska biti ta koja će pripremati vaše hamburgere i krumpiriće. Još prije nekoliko godina činilo nam se nestvarnim zamisliti jednog robota da nam priprema obrok. To nam se činilo dalekim snom, ali, eto, danas je to naša stvarnost.

White Castle će postupno u sljedećih nekoliko godina ‘zaposliti’ flotu od 100 Flippyja (točnije verziju Flippyja 2), a ti su roboti posebno osposobljeni za fritezu. Ovdje govorimo o pomfritu, pilećim kolutićima, ribljim pljeskavicama—tih 100 Flippy roobta će kuhati sve.

Iz White Castlea govore da će to biti Flippy 2, a ne originalna verzija. Flippy je prošao kroz iteracije za nadogradnju određenih sposobnosti, od kojih jedna uključuje prepoznavanje specifičnih vrsta hrane u različitim spremnicima.

Flippy je imao nespretan početak; nakon prvog dana na poslu u Pasadena Caliburgeru (ova jedinica je posebno dizajnirana za kuhanje hamburgera), stroj je bio zatrpan narudžbama i morao se isključiti nakon samo jednog dana. Nitko nije rekao da je posao u restoranu lak.

Novinar Denis Lee (The Takeout)  poželio je uživo vidjeti kako Flippy funkcionira te se odlučio susresti s  nadglednicom okruga Diannom Williams koja mu je detaljno objasnila kako sve to funkcionira u praksi. Evo kojim je riječima opisao to svoje iskustvo iz prve ruke u pomalo neformalnom razgovoru s Diannom:



 „Prije nego što sam otišao u kuhinju White Castle promatrati ga, sjeo sam s nadglednicom okruga White Castle, Diannom Williams, da joj postavim nekoliko pitanja o Flippyju. Prva verzija instalirana je u rujnu 2020., a Flippy 2 došao je u studenom 2021. Kad sam stigao, Williams, koja upravlja s 14 restorana, spremala je narudžbe kako bi joj Flippy pomogao oko ručka. Krajičkom oka vidio sam Flippyja kako skače naprijed-natrag, od više košara za prženje do stanice za pakiranje.“

Takeout: Je li ovo bila jedna od prvih lokacija na kojoj je Flippy?

DW: Ovo je trenutno jedina lokacija White Castlea s Flippyjem. Vidjet ćete original, kako ja volim reći, jedini, u ovom trenutku.

TO: Dakle, Flippy je tu već neko vrijeme.

DW: Ova verzija postoji od studenog. Malo je drugačiji, ali ova novija verzija je definitivno ono što smo trebali. Prva verzija još uvijek je zahtijevala pomagače, bila su nam potrebna dva člana tima da upravljaju njome.

Bila sam jako uzbuđena kada smo dobili ovu verziju jer umjesto da dva člana tima rade na tom području, imamo jednog. I to je sjajno jer sada možemo prenamijeniti tog člana tima da pomogne u brizi o klijentima i stvaranju nezaboravnih trenutaka.

TO: Vidim da je tamo zauzeto, pa je vjerojatno dobro imati nekoga na liniji da pomogne.

DW: To je svakako korist.

TO: Imate li samo jednog zaposlenika koji pomaže s Flippyjem?

DW: Ono što Flippy radi je kuhanje svih proizvoda. Imamo ono što zovemo AutoBins. Stavljamo proizvod, a imamo i dozator hrane za krumpiriće. Dakle, Flippy će uzeti košaru, otići do AutoBinsa, a hrana iz AutoBinsa će pasti u košaru. Zatim će skuhati hranu, donijeti je gore i baciti na našu prednju stanicu za pakiranje. Dakle, cijeli taj proces sada radi robot umjesto članova tima, koji to više ne moraju raditi.

TO: Je li to opasan posao? Biti na stanici za prženje?

DW: Pa, to je naša najsloženija stanica, zato mislim da smo veliki fokus stavili na to područje. Tijekom naših najprometnijih sati, povremeno su nam bila potrebna dva člana tima da održimo korak. Imamo veliki jelovnik kada su u pitanju proizvodi za fritezu.

Rad oko vrućeg ulja uvijek je rizik za djelatnike. Mislim da s prostorom za fritezu, sve dok slijedite protokol, stvarno nema visokog rizika, ali to je jedna stvar koju možemo eliminirati. Budući da član tima ne mora rukovati koševima, nemamo rizika s njima i vrućim uljem.

TO: Primijetio sam da postoji zid od pleksiglasa.

DW: Flippy se kreće i grabi različite stvari, pa je tu zid da zaštiti naš tim. Tako da mu nitko ne zalazi ispod, da mu se ne nađe na putu.

TO: Ako se netko nađe na putu, zna li Flippy stati?

DW: Ima tu nekih senzora, ali Miso Robotics je dobro napravio posao tako da se stvarno morate potruditi da prođete ispod te barijere.

TO: Dakle, na kraju si ti sam kriv ako te Flippy izlupa ili tako nešto.

DW: (smijeh) Da. I ako bilo kada moramo podići barijeru, zaustavit ćemo Flippyja. Sa strane je kućna stanica, kao ako trebamo ući ručno, zbog čišćenja.

TO: Zamjenjuje li Flippy dvoje ljudi?

DW: Jedan član tima je ono s čim to uspoređujemo. Uzeli smo tog člana tima i stavili Flippyja tamo 24 sata dnevno. Ljudi pitaju zašto, a to je da pomognemo našem timu i poboljšamo ga.

TO: A ne da članove tima mijenjate robotima?

DW: Ne, nikako! Tražimo načine da postanemo brži i učinkovitiji, a ne da zamijenimo ljude robotima, jer uvijek trebamo više članova tima za interakciju s kupcima.

Tako da možemo uzeti tu jednu osobu sada koja će nam pomoći u interakciji licem u lice s kupcima i na taj način unaprijediti naše poslovanje.

Svi znaju kroz što smo prošli prošle godine (misli se na pandemiju), tako da je to bila pomoć, jer Flippy je zapravo samo naša dodatna pomoćna ruka.

TO: Znaju li vaši gosti za Flippyja?

DW: Upravo sam ranije sjedila ovdje u blagovaonici na svom prijenosnom računalu, i mogla sam čuti neke mušterije za prednjim pultom kako pričaju o njemu. “Pogledaj ga kako kuha krumpiriće. Pitam se je li on ikada zakazao?” Znate, zbijaju šale. Definitivno ga primjećuju.

TO: Što se tiče održavanja, ako se nešto pokvari, što biste trebali učiniti?

DW: S Misom imamo odličan partnerski odnos. Imaju tim za podršku koji zapravo prati Flippyja 24 sata dnevno, pa ako imamo bilo kakvih problema, imamo liniju za podršku koju kontaktiramo.

TO: Što misliš o Flippyju? Je li u početku bilo čudno?

DW: U početku je to bilo nešto na što smo se svi morali naviknuti, ali mislim da smo se sada navikli.

ZA: Imaju li ljudi nadimke za Flippyja?

DW: Znate što? Ne, zovemo ga Flippy, ali imam naviku reći “On”. Samo ga tako zovem. (smijeh)

Williams me potom odvela straga gdje sam mogao izbliza gledati Flippyja kako radi. Robotska se ruka glatko pomicala naprijed-natrag, prelazeći od posude za hranu do košare friteze. Pokreti su mu bili glatki, bez zastajkivanja ili klimavog stiska. Ako ništa drugo, Flippyjevo me kretanje podsjetilo na ptičje, namjerno i u naletima.

Gledao sam kako je Flippy otišao do stanice za utovar, gdje je uzeo posudu nekuhanih proizvoda i prebacio je u vruću fritezu. Ruka je ostala u stanju pripravnosti dok se hrana kuhala, a kad je bila gotova, Flippy je podigao košaru svojim stiskom poput stezaljke i protresao je kako bi uklonio višak ulja s hrane. Ovo je bilo najčovječnije kretanje koje bi Flippy pokazao dok sam ga gledao.

Osvrnuo sam se na kuhinjsko osoblje, koje Flippy nije nimalo iznevjerio. Svi su bili zaokupljeni radom na svojim zadacima. Da je moj kolega robot, vjerojatno bih buljio u njega cijeli dan, ali pretpostavljam da se brzo naviknete na to.

Jesam li se osjećao kao da je Flippy tu da zamijeni ljude? Bilo je teško reći, ali moj intuitivni dojam je bio da robot iskreno nije tu da zamijeni ljude onoliko koliko se neki ljudi boje. Dosljednost na postaji za pečenje nije laka, i kao što je Williams spomenula, to je ostavilo jednog zaposlenika slobodnim za interakciju s velikim brojem kupaca koji su se redali jedan za drugim dolazeći do pulta tijekom mog posjeta.

Cijene Flippyja, prema web stranici Miso Robotic, počinju od 3000 dolara mjesečno. To je 36.000 dolara godišnje.

Radnik s punim radnim vremenom u Indiani (gdje je stacioniran Flippy iz White Castlea), za 7,25 dolara po satu, zarađivao bi 15.080 dolara godišnje, za radni tjedan od 40 sati. Uzimajući u obzir da Flippy radi uglavnom 24 sata dnevno, zamijenilo bi ga nešto više od četiri radnika s punim radnim vremenom, osim kratkih pauza za čišćenje. Ukupno bi ta četiri zaposlenika zaradila oko 60.000 dolara, pa kad se svede na to, Flippy bi toj lokaciji u White Castleu uštedio gotovo 24.000 dolara godišnje u smislu rada.

Uštede bi također varirale ovisno o državi. Minimalna plaća u Illinoisu je 12 USD po satu, što znači da lokacija u White Castleu može uštedjeti više od 64.000 USD rada godišnje, ako instalira Flippy jedinicu. To je puno novca i zaposlenik koji nikada, baš nikada ne mora uzimati bolovanje ili godišnji odmor.

Pitamo se – je li Flippy budućnost brze hrane? Je li ova tehnologija savršena? Sigurno da nije. Baš kao i svaki komplicirani alat, Flippy treba održavanje i sigurno će neka od matica i vijaka figurativno iskočiti s vremena na vrijeme, a u tom će slučaju neka osoba morati uskočiti i raditi nešto “staromodnog kuhanja”, kao Williams kaže. Ali ako je White Castle voljan uložiti svoj novac u njih 100, nemojmo se iznenaditi ako vidimo da se više Flippyja pojavljuje i u drugim lancima restorana.

Poslije sam sjeo za ručak. Pomfrit i pileći kolutići koje sam gledao kako ih Flippy prži bili su savršeno vrući i hrskavi i ne bih znao da je sve napravio robot da to nisam vidio vlastitim očima.”

Sama ideja o robotima koji nam pripremaju hranu čini se neobičnom nekim ljudima, ali prava je istina da će većina ljudi biti previše zauzeta jelom da bi ih bilo briga za to tko im je to jelo pripremio i na koji način, ako su im njihovi krumpirići i pileći kolutići dobri i ukusni. Zadovoljni klijenti ne brinu o tome kako im je pružena usluga, već o kvaliteti same usluge, o konačnom proizvodu po kojeg su došli. Ipak, ovo je još jedan primjer zamjene radne snage i brzog hoda prema digitalizaciji poslovanja, što ujedno znači i uštedu za pružatelje usluga.

Ovoga puta riječ je o restoranima brze hrane koji će u bliskoj budućnosti po svemu sudeći zaposliti mnoštvo robota na rizičnim mjestima blizu vrućeg ulja, dok će djelatnike koji su to prije radili uputiti u rad s klijentima. Za sada nema govora o tome da će zbog robota u ugostiteljstvu ljudi gubiti poslove. No, to je samo početak. Vrijeme će pokazati što će se zapravo dogoditi i što se to iza brda valja. Smanjenje troškova proizvodnje nije nikakva novost, a sada se te uštede šire na sve moguće sektore poslovanja, što ljude s pravom zabrinjava. 

Izvor: THE TAKEOUT

Podijeli članak:

Facebook
Twitter
Reddit
WhatsApp