U poznatom eksperimentu iz 2002. godine, provedenom na sveučilištu Stanford, profesori su snimili audio snimke razgovora između doktora opće prakse i njihovih pacijenata. Polovica doktora je ranije imala sudske sporove s pacijentima. Studenti su poslušali te snimke i mogli su točno odrediti koji su to doktori imali sudske sporove.
Da stvar bude zanimljivija, profesori su digitalno obradili zvuk tako da je govor bio nerazumljiv, tj. nije se mogao shvatiti kontekst govora iz same snimke. Sve što se moglo čuti je mumljanje na niskim frekvencijama. Na temelju same intonacije govora studenti su mogli odlučiti koji su to doktori koji imaju sudske procese, a koji ih nemaju. Doktori koji su bili osuđivani imali su dominantan, neprijateljski glas bez uključene empatije. Druga grupa, ona koja nije bila osuđivana zvučala je puno toplije.
Ovaj primjer koristim na treninzima visokopozicioniranih poslovnih ljudi kako bi ih podsjetio da bilo kada da govore, bez obzira jesu li ispred njih klijenti ili zaposlenici, ljudi neće procjenjivati isključivo njihove riječi, također će „čitati“ njihov glas. Tražit će moguće naznake skrivenih poruka, značenja ili emocija, ukratko bilo čega što upućuje na to može li im se vjerovati ili ne.
Glas prenosi suptilne, ali snažne znakove koji utječu na naše osjećaje. Razmislite o tome kako na primjer glas može ukazivati na sarkazam, zabrinutost ili samopouzdanje. Ili kako pojačavanje tona govora privlači pažnju zato jer naznačava povišene emocije kao što su strast, ljutnja ili samopouzdanje.
Efekt paralingvistike je toliko značajan da može promijeniti lošu vijest da zvuči zapravo dobro ili može oduzeti svu radost iz pozitivne poruke.
Vidio sam menadžere koji daju loše povratne informacije nekoj osobi, ali i dalje izražavaju tople osjećaje kroz ton glasa – a oni koji su bili kritizirani i dalje su se pozitivno osjećali o cjelokupnoj interakciji. Također sam vidio menadžere koji nude riječi hvale i zahvale tako ravnim tonom glasa da se nitko od slušatelja nije osjećao iskreno priznatim ili cijenjenim.
Za ovo možemo okriviti limbički mozak zato jer se u njemu procesuiraju emocije. Ovaj dio mozga također ima ključnu ulogu u procesuiranju glasovnih znakova. Promatranjem uzorka aktivnosti limbičkog dijela mozga putem magnetne rezonance, naučnici mogu točno odrediti sluša li osoba riječi tuge, radosti, olakšanja, ljutnje…
Paralingvistika je bitna u bilo kojoj konverzaciji, ali najbitnija je onda kada je vaša komunikacija ograničena samo na auditorni kanal, kao na primjer kod telefonskog razgovora. Slijedi šest savjeta kako projicirati svjesnost ‘leadershipa’ u vašoj slijedećoj telekonferenciji.
#1 Dišite prije početka
Gledajte ravno ispred sebe i neka vam je brada u horizontalnoj ravnini s podlogom na kojoj stojite. Opustite grlo. Duboko udahnite nekoliko puta u trbuh. Polagano brojite do šest dok udišete puneći trbuh zrakom. Zatim ponovo polagano brojite do šest dok izdišete. Ova jednostavna vježba pomaže vam da zvučite fokusirano i pod kontrolom.
#2 Modelirajte glas
Mijenjate raspon glasa i ton. Na taj način ne zvučite kao da vam je dosadno, riječi izgovarajte jasno. Mijenjajte volumen glasa, ali vodite brigu da vas svi čuju. Prije nego počnete govoriti opustite svoj glas i dovedite ga na prirodnu dubinu tako što ćete lagano stisnuti usne i proizvoditi zvuk „ummmm, ummmm, ummmm.“
#3 Ostanite fokusirani
Fokusirajte oči i pažnju na jedno mjesto. Ako mrdate po papirima, provjeravate poruke ili e-mailove, pogled vam vrluda po prostoriji, to vam umanjuje koncentraciju i ta se rastresenost reflektira u vašem glasu.
#4 Stojte
Stojte, ako je moguće, kada god želite pokazati veće samopouzdanje. Stajanje ili lagano koračanje dat će vašem glasu više energije i zvučati će uvjerljivije.
#5 Smiješite se
Smiješite se dok govorite. Na ovaj način prenosite energiju i entuzijazam. Ako vaš glas zvuči privlačno, privući će ljude. Jednostavno, govorite s osmijehom u vašem glasu.
#6 Budite isti kao i slušatelji
Jedan od najintrigantnijih aspekata glasovnog ponašanja je konvergencija govora – način na koji ljudi usvajaju govorne obrasce i glasovne kvalitete onih kojima se dive i žele im biti slični. Govorna konvergencija također se može upotrijebiti kao tehnika da vas ljudi bolje razumiju. Što ste vještiji u mijenjanju brzine, glasnoće i tona glasa u skladu s grupom kojoj se obraćate, grupa će bolje čuti i prihvatiti ono što imate za reći.
Možda vas nikada neće tužiti zbog zvuka vašeg glasa. Ali opet, nisam vas čuo kako govorite.