Prije mjesec dana, na veliko zaprepaštenje i opće poricanje, Goldman je predvidio da bi umjetna inteligencija mogla dovesti do otpuštanja oko 300 milijuna visoko plaćenih radnika zaposlenih u SAD-u i Europi. Kao što je rekao glavni ekonomist Goldmana Jan Hatzius, “koristeći podatke o radnim zadacima u SAD-u i Europi, otkrivamo da je otprilike dvije trećine trenutnih poslova izloženo određenom stupnju automatizacije umjetne inteligencije i da bi generativna umjetna inteligencija mogla zamijeniti do jedan- četvrtina tekućeg posla.” Ekstrapolacija naših procjena na globalnoj razini sugerira da bi generativna umjetna inteligencija mogla izložiti automatizaciji ekvivalent od 300 milijuna poslova s punim radnim vremenom” jer bi do “dvije trećine zanimanja moglo biti djelomično automatizirano pomoću umjetne inteligencije”.
Ipak, iako je Goldmanova prognoza naišla na emocije u rasponu od nevjerice do otvorenog podsmijeha, možda nije bila previše daleko od stvarnosti.
Uzmite u obzir da je upravo prošlog tjedna Dropbox rekao da će otpustiti 16% tvrtke, oko 500 zaposlenika, jer je tvrtka nastojala izgraditi svoj odjel za umjetnu inteligenciju. U dopisu zaposlenicima, glavni izvršni direktor Dropboxa Drew Houston rekao je da bi “u idealnom svijetu jednostavno premjestili ljude iz jednog tima u drugi. I to smo radili gdje god je to bilo moguće. Međutim, naša sljedeća faza rasta zahtijeva drugačiju kombinaciju skupova vještina, posebno u AI i ranoj fazi razvoja proizvoda. Donijeli smo veliki talent na ova područja u posljednjih nekoliko godina i trebat će nam još”.
Promjene koje danas najavljujemo, iako bolne, nužne su za našu budućnost”, napominje Houston. “Odlučan sam osigurati da Dropbox bude na čelu ere umjetne inteligencije, baš kao što smo mi bili na čelu prelaska na mobilne uređaje i oblak.” Trebat će nam svi prisutni jer nam strojna inteligencija daje alate za ponovno osmišljavanje naših postojećih poslova i izmišljanje novih.”
No dok su otpuštanja u Dropboxu bila bočna i trebala su napraviti mjesta za više zaposlenika povezanih s umjetnom inteligencijom, u slučaju IBM-a, sama umjetna inteligencija čini radnike viškom.
Prema Bloombergu, izvršni direktor IBM-a Arvind Krishna rekao je da tvrtka očekuje pauzu zapošljavanja za uloge za koje smatra da bi ih u nadolazećim godinama mogla zamijeniti umjetna inteligencija. Kao rezultat toga, zapošljavanje u back-office funkcijama – kao što su ljudski resursi – bit će obustavljeno ili usporeno, rekao je Krishna u intervjuu. Ove uloge koje nisu okrenute klijentima ukupno imaju otprilike 26.000 radnika, rekao je Krishna. “Lako sam mogao vidjeti da će 30% toga biti zamijenjeno umjetnom inteligencijom i automatizacijom u razdoblju od pet godina.” To bi značilo da je oko 7.800 radnih mjesta izgubljeno”.
Dio bilo kakvog smanjenja uključivao bi nezamjenu uloga koje su ispražnjene gubitkom, rekao je glasnogovornik IBM-a.
Krishnin plan označava jednu od najvećih strategija radne snage objavljenih kao odgovor na brzi napredak tehnologije; sigurno neće biti posljednji jer gotovo sve tvrtke slijede IBM-ove korake i otpuštaju desetke ako ne i stotine milijuna radnika u nadolazećim godinama.
Svakodnevni zadaci poput izdavanja potvrda o zaposlenju ili premještanja zaposlenika između odjela vjerojatno će biti potpuno automatizirani, rekao je Krishna. I dok neke funkcije ljudskih resursa, kao što je procjena sastava radne snage i produktivnosti, vjerojatno neće biti zamijenjene u sljedećem desetljeću, samo je pitanje vremena kada će i te uloge zamijeniti umjetna inteligencija.
IBM trenutno zapošljava približno 260.000 ljudi i nastavlja zapošljavati za razvoj softvera i uloge koje se odnose na korisnike. Pronalaženje talenata danas je lakše nego što je bilo prije godinu dana, rekao je Krishna. Tvrtka je ranije ove godine najavila otpuštanja, koja bi mogla iznositi oko 5000 radnika kada budu završena. Ipak, Krishna je rekao da je IBM povećao svoju ukupnu radnu snagu, dovodeći oko 7000 ljudi u prvom kvartalu.
Armonk, IBM sa sjedištem u New Yorku nadmašio je procjene dobiti u posljednjem tromjesečju zahvaljujući upravljanju troškovima, uključujući prethodno najavljeno smanjenje radnih mjesta. U prošlosti je IBM bio u mogućnosti manipulirati povećanjem svojih dionica zahvaljujući milijardama u otkupu dionica (po puno višim cijenama). Ali kada je teret duga postao prevelik, povratna igra je završila, Warren Buffett je prodao svoje dionice, a cijena dionice pala je najviše u pola desetljeća. A budući da prihodi tvrtke u najboljem slučaju stagniraju, njezina je jedina nada drastično smanjiti troškove.
Uđite u umjetnu inteligenciju: Očekuje se da će novi koraci u “produktivnosti i učinkovitosti” donijeti godišnju uštedu od 2 milijarde dolara do kraja 2024., rekao je glavni financijski direktor James Cavanaugh.
Nadolazeća recesija pomoći će u skoroj tranziciji tvrtke u korporaciju s AI osobljem. Krishna je rekao kako vjeruje da bi SAD mogao izbjeći recesiju do kraja 2023. Sada vidi potencijal za “plitku i kratku” recesiju do kraja ove godine, iako ostaje nejasno kako bi se moglo utvrditi da je recesija “plitka” i kratko.”