- Epoha Portal
- Pixabay, Snimka zaslona YouTube
U sklopu projekta ‘Moje zdravlje moje pravo – zajedno za prava pacijenata u RH’ u Podcastu CEIP (Centar za edukaciju i informiranje potrošača) Tanja Popović Filipović razgovarala je s Dr. Lidijom Gajski o gorućim problemima u hrvatskom zdravstvu te o načinima kako te probleme riješiti kada su u pitanju prava pacijenata. Donosimo nekoliko izvadaka iz izlaganja doktorice Gajski o svemu onome što bi trebalo mijenjati na bolje u našem zdravstvenom sustavu na dobrobit sviju nas. I, naravno, o svemu lošem što bismo trebali izbaciti iz naše prakse.
Digitalizacija samog odnosa s pacijentima dovodi do toga da se pacijenti doista osjećaju kao brojevi, a ne ljudi. A veliki broj liječnika nije dovoljno educiran na području same komunikacije s pacijentima koja je često hladna i bez imalo empatije do problema s kojima se određeni pacijent nosi.
Liječnicima je hitno potrebna edukacija na polju komunikacije i samog pristupa pacijentima, jer se pacijenti često osjećaju zanemareno, nedovoljno informirano te često ne ostvaruju svoja prava zbog čega i ukazujemo na ovaj važan društveni problem. Doktorica Gajski nije se stigla dotaknuti svih problema u našem zdravstvu, a najveći od njih su lažni pacijenti s lažnim dijagnozama kojih nažalost ima i puno previše među nama. Od njih stvarni bolesnici ne mogu doći na red. Od tih silnih lažnih bolesnika kojima je samo stalo zna se do čega.
Nadajmo se da će netko napokon progovoriti i o tom problemu, jer ako se ovako nastavi stvarni bolesnici više se neće moći liječiti, jer će bolnice biti prepune zdravih ljudi s lažnim dijagnozama. Da. Najveći apsurd našeg društva su lažne dijagnoze koje ljudi dobivaju preko veze kako bi ostvarili neka prava kao lažni pacijenti, dok ljudi sa stvarnim i vrlo ozbiljnim dijagnozama bivaju gurnuti u stranu kao pravi pacijenti bez ikakvih prava, samo zato što nemaju nekog ‘svog čovjeka’ u sustavu. Jednom riječju – dno dna. Toliko o pravima stvarnih pacijenata. Jedan od povoda isticanju ove teme je upravo to – neostvarivanje prava onih ljudi koji po svim zakonima imaju pravo ostvariti ih, ali ih ne ostvaruju zbog onih ljudi koji zauzimaju njihova mjesta i liječe bolesti koje nemaju kako bi ih sustav hranio i financirao njihovo ljenčarenje i besposličarenje.
Ne generaliziramo, ali željeli bismo reći dvije-tri riječi onim liječnicima koji to nažalost potiču: Dragi naši liječnici, čast iznimkama, prestanite regrutirati lažne bolesnike i posvetite se onim ljudima kojima je doista potrebna vaša pomoć, jer u protivnom blatite struku kojoj ste se zavjetovali.
Evo nekoliko izvadaka iz razgovora Tanje Popović Filipović s doktoricom Lidijom Gajski, a cijeli intervju poslušajte ispod teksta.
„Ne postoji infrastruktura da bismo mogli ostvarivati prava pacijenata u praksi.“
„Povjerenstva za zaštitu prava pacijenata ne funkcioniraju zbog nedostatka znanja i zbog nepostojanja smjernica i mehanizama putem kojih bi se ta prava mogla ostvariti.“
„Objektivno informiranje pacijenata u postojećem sustavu ne može se ostvariti jer je i sam liječnik dezinformiran… Liječnici često ni sami ne znaju o tome što preporučuju pacijentu pa čitav koncept informiranog pristanka dolazi u pitanje.“
„Problem u liječništvu je i u specifičnom mentalitetu koji su liječnici preuzeli, a radi se o tehničkom, birokratskom mentalitetu gdje se s ljudima postupa kao sa strojevima. Liječnici danas rade prema uniformiranim smjernicama.“
„Etika iz medicine nestaje …izgubio se osobni odnos liječnika prema pacijentu, ali i osobna odgovornost prema pacijentu… Liječnici se skrivaju iza smjernica, naputaka birokratskog aparata koji je otuđen od pacijenta.“
„Problem se još više povećava uvođenjem e- zdravstva, zdravstva na daljinu, a planira se i uvođenje umjetne inteligencije u zdravstvo što će intenzivirati probleme koji već postoje.“
„Bolesti se ne liječe nego se održavaju kroničnima i stvaraju se nove.“
„Polovica lijekova danas u primjeni je suvišna, nepotrebna … Oko trećina pretraga je nepotrebno i oko 10% operacija također.“
„Cjepivo protiv Covida uopće nije cjepivo, nego genska uputa za proizvodnju toksičnog proteina… širenje bolesti uopće nije istraživano, ali se ljude zatvaralo.“
„Covid kriza dodatno je ugrozila prava pacijenata, nije bilo informiranog pristanka, ali je bilo zlostavljanja strahom. Dakle, bilo je psiholoških metoda nepotrebnog uzbunjivanja, što je ustvari kazneno djelo… Čitav niz iz područja prava pacijenata je prekršen, da ne govorim o osnovnim ljudskim pravima.“
„Generalno gledajući, cijepljenje je medicinski postupak s najmanje dokaza o djelotvornosti i sigurnosti. Također, to je i najmanje ispitani postupak u medicini. Tako da svatko tko vam kaže da su cjepiva sigurna i učinkovita, taj ili ne zna ili namjerno laže, odnosno manipulira.“
„Većina bolesti protiv koje se djeca danas cijepe ili su iskorijenjena ili su blage pa ne predstavljaju opasnost za dijete. Fama o tome da su cjepiva iskorijenila bolesti i spasila silne milijune ljudi apsolutno ne stoji. Ogromna količina znanstvene literature potvrđuje da se te bolesti nisu iskorijenile zbog cijepljenja (niti je zbog cijepljenja pala smrtnost), nego zbog drugih mjera, higijenskih, sanitarnih, edukacijskih, bolji su uvjeti rada, života itd.“
„Sve u svemu, situacija što se tiče prava pacijenata nije dobra.“
„Pitanje je koliko su isplativi preventivni pregledi koji će se uvesti, gdje će se preventivno pregledavati veliki broj ljudi, a vrlo mali broj bolesti u početnoj fazi će se naći kod pregledanih ljudi. Na preventivne preglede bit će pozvan velik broj ljudi, što će jako puno koštati, a ja ne vidim isplativost u tome. Naći će se eventualno povišeni kolesterol ili šećer u krvi kod nekih starijih ljudi nakon čega će se ljudi nepotrebno medikalizirati. Znači provodit će se veliki broj pretraga i terapijskih zahvata koji neće biti potrebni. To predijagnosticiranje koje se posljednjih godina pojavilo u medicini dovodi do toga da se ljude proglašava bolesnima, a da oni to nisu i primjenjuju se intervencije koje nemaju nikakav efekt na njihovo zdravlje. Na takve lažne probleme će otići i puno novca i napravit će se jedan dio i štete, a neće se postići rezultat.
Izvor: YouTube – Podcast CEIP (Centar za edukaciju i informiranje potrošača) – razgovor vodila Tanja Popović Filipović