Kako se građani sve više prate, njihovo ponašanje pri grijanju i potrošnja energije sve više dolaze u fokus. Masovno kontroverzni zakon o “ planiranju grijanja ” nedavno je usvojen u Njemačkoj, a u isto vrijeme sve više zemalja gura naprijed s ugradnjom takozvanih pametnih brojila, koja nude opsežne mogućnosti praćenja potrošnje električne energije. Mogu li se građani obraniti od instalacije? O ovoj se temi raspravljalo u najnovijem “Satu konzultacija Auf1”.
U nastavku možete pročitati priopćenje za javnost Auf1 :
Smartmeter: potpuni nadzor dobavljača električne energije?
“Sati konzultacija AUF1”: Što učiniti s elektroničkim mjeračima potrošnje
https://auf1.tv/sprachstunde-auf1/smart-meter-totalueberwachung-ohne-entkommen
Obvezna ugradnja pametnih brojila kao zamjena za stare mehaničke uređaje za mjerenje električne energije izaziva rasprave. Glavne točke kritike: Dokumentiraju svakodnevno ponašanje stanovnika i tako nude mogućnosti za praćenje. Također šire elektrosmog i stoga su potencijalno opasni za zdravlje.
Zdravstveni rizici se umanjuju
Vlasti, dobavljači električne energije i mrežni operateri pokušavaju umanjiti važnost opasnosti. Primjerice, da pametna brojila “ne uzrokuju zdravstvene probleme zbog elektrosmoga” te da su “granične vrijednosti u pogledu zaštite zdravlja strože od smjernica SZO-a”.
Tu je prirodoslovac i inženjer elektrotehnike Dipl.-Ing. Dr. Martin Steiner: “Očito je da su neki ljudi izrazito elektroosjetljivi i imaju problema s tim.” Određivanje graničnih vrijednosti također je proizvoljno: “Takve podatke određuju neki službenici prema nerazumljivim kriterijima.”
Pogođena osoba objašnjava svoj slučaj u studiju. Njezin prigovor, koji je iznijela iz zdravstvenih razloga, jednostavno je ignoriran.
Teška pravna situacija
Odvjetnik Dr. Georg Prchlik baca svjetlo na osnovno razumijevanje napetosti s kojom se suočavaju pružatelji usluga između obveze pružanja napajanja električnom energijom i pružanja elektroničkih mjernih uređaja, „koji točno odražavaju stvarnu potrošnju energije krajnjeg korisnika i daju informacije o stvarnom vremenu korištenja“.
Kupci se teško mogu pravno braniti zbog pravne situacije, kaže dr. Prchlik. “U konačnici morate tolerirati instalaciju, ali možete tražiti da se neke funkcije pametnog brojila deaktiviraju.” Konkretno, one koje svakih 15 minuta šalju podatke energetskom operateru. Tada bi se podaci slali samo jednom dnevno.
Građanski neposluh ili probno suđenje
“Pa što učiniti”, moderatorica Sabine Petzl pita dvoje stručnjaka. Dr. Prchlik razmišlja o ideji “građanskog neposluha” na način da oko 60 posto kupaca inzistira na zakonski mogućim funkcijama isključivanja, tako da energetske tvrtke više ne mogu generirati upotrebljive “podatke o praćenju” i time više moći izraditi korisničke profile.