Googelov novi plan za praćenje osoba na internetu.
Jesu li popularni Kolačići treće strane mrtvi u Googleovom pregledniku Chrome?
Je li to istina – zapravo – pitanje je koje postavlja Googleova nedavno predstavljena značajka pod nazivom Related Website Sets (RWS) (preimenovana iz First-Party Sets).
“Način na koji tvrtka može objaviti odnose između web stranica”, kako to Google voli sažeti.
Točnije, definira grupu “srodnih web stranica” koje dijele “pouzdani sadržaj”.
Zamislite da imate set ključeva za različite prostorije u kući – svaka soba predstavlja drugu web stranicu u vlasništvu iste tvrtke (npr. Googleov YouTube, Gmail i Google Maps). S RWS-om, Google predlaže scenarij u kojem čim otključate sobu, ostale vas sobe prepoznaju i otvaraju se automatski bez potrebe za ponovnim ključem. Ovo “otkriće” tehnički je način na koji web stranice identificiraju i prate korisnike na različitim uslugama iste tvrtke.
Kada posjetite web mjesto, mali dijelovi podataka koji se nazivaju kolačići pomažu web mjestu zapamtiti informacije o vašem posjetu. Prije se kolačići s jednog web-mjesta nisu mogli dijeliti s drugim osim ako su dva web-mjesta izričito sklopila partnerstvo (zamislite da je potreban poseban ugovor za korištenje istog ključa za različite sobe u vlasništvu različitih ljudi). RWS to mijenja dopuštajući grupi web stranica u vlasništvu iste tvrtke da automatski prepoznaju međusobne kolačiće.
Zagovornici RWS-a tvrde da poboljšava korisničko iskustvo omogućujući besprijekornu interakciju između različitih usluga. Na primjer, ako ste prijavljeni na Gmail, možete jednostavno pristupiti YouTubeu ili Google kartama bez ponovnog prijavljivanja. Tvrtka tvrdi da se radi o praktičnosti i održavanju usluga koje su jednostavne za korisnike na konkurentnom tržištu.
Stavovi kritičara:
Međutim, kritičari RWS vide kao sofisticirani alat za dublje praćenje i profiliranje korisnika. Glavna zabrinutost je da bi Google dijeljenjem kolačića na više web stranica mogao šire pratiti korisnike kroz različite usluge i prikupljati podatke o njihovim aktivnostima na načine koje korisnici možda ne očekuju ili kojih nisu svjesni.
Poboljšane mogućnosti praćenja: s RWS-om, nakon što stupite u interakciju s web-stranicom u grupi, druge web-stranice u toj grupi mogu pristupiti tim informacijama, što može dovesti do detaljnijeg praćenja vašeg ponašanja na mreži. Na primjer, ono što tražite na Googleu može utjecati na ono što vidite na YouTubeu, bez jasnih granica.
Zamućene granice pristanka: Korisnicima postaje teže kontrolirati svoje postavke privatnosti kada se njihovi podaci automatski distribuiraju na više web stranica. To može dovesti do zamagljivanja granica onoga što korisnici dijele, što im otežava razumijevanje tko ima njihove podatke i kako se koriste.
Potencijal za širenje podataka: mogućnost da više web stranica pristupa istim kolačićima može dovesti do širenja osobnih podataka na različitim platformama, povećavajući rizik od povrede podataka ili neovlaštenog dijeljenja podataka.
Brave Software, jedna od alternativa Google Chromeu usmjerenih na privatnost i sigurnost i proizvođač Brave preglednika, zajedno s istraživačima sa Sveučilišta St. Andrews, Imperial College London i Hong Kong University of Science & Technology, odlučio je poduzeti korake i sve pobliže istražiti.
Studija je ispitivala kakvu bi štetu i rizike RWS mogao donijeti ako i kako se kolačići trećih strana (koji će se postupno ukinuti u dugotrajnom procesu) “vrate” u drugačijem obliku i osiguraju prednosti zaštite podataka od kojih bi inače koristili korisnici, uništiti.
Google kaže da je cilj RWS-a ponovno stvoriti “iskustva” koja su prethodno bila omogućena kolačićima trećih strana, samo ovaj put s “poboljšanom privatnošću” na umu. I Google je nedvosmislen – “iskustva” su neophodna i moraju se ponovno stvoriti.
“Povezani skupovi web stranica način je na koji tvrtka može objaviti odnose između web stranica tako da preglednici dopuštaju ograničeni pristup kolačićima trećih strana za određene svrhe”, objašnjava Google na svojoj web stranici namijenjenoj programerima.
Chrome zatim koristi te informacije “kako bi odlučio kada web-mjestu dopustiti ili zabraniti pristup kolačićima kada je u kontekstu treće strane.”
Čini se da je jedna stvar jasna: Google odgađa uklanjanje kolačića trećih strana dok ne razvije zamjenu. Jedino pitanje koje se postavlja jest hoće li ova zamjena biti poboljšanje ili samo smokvin list.
Studija o ponašanju RWS-a, sažeta na web stranici Brave, tvrdi da unatoč Googleovom pozitivnom prikazu te značajke, RWS predstavlja štetu privatnosti jer “poništava neke prednosti privatnosti eliminacije kolačića trećih strana”.
Kraj kolačića trećih strana
Kolačići treće strane godinama su okosnica online oglašavanja. Oni prate aktivnosti korisnika na različitim web stranicama kako bi isporučili prilagođeno oglašavanje. Ove kolačiće postavljaju domene koje nisu one koje izravno posjećujete i omogućuju oglašivačima da prate vaše navike pregledavanja weba. Međutim, ova je praksa izazvala značajnu zabrinutost u vezi s privatnošću i dovela do strožih propisa kao što su GDPR u Europi i CCPA u Kaliforniji.
Kao odgovor na ovu zabrinutost i promjenu stavova potrošača prema privatnosti, Google je najavio da će eliminirati kolačiće trećih strana u svom pregledniku Chrome. Ova odluka također je potaknuta sličnim potezima drugih preglednika kao što su Firefox i Safari, koji su već počeli blokirati kolačiće trećih strana prema zadanim postavkama.
RWS omogućuje zbirci povezanih web stranica da međusobno prepoznaju kolačiće. To znači da iako su kolačići trećih strana blokirani, brojne web stranice u vlasništvu istih vlasnika još uvijek mogu međusobno dijeliti podatke o praćenju.
Nadalje, razlozi koje je Google naveo za uvođenje značajke – kao svojevrsne obavijesti o transparentnosti za korisnike Chromea da neka organizacija upravlja raznim web stranicama – uglavnom su beskorisni kada uzmete u obzir koliko će korisnika zapravo obratiti pozornost na to.
Kako RWS i njegova “organizacija koja upravlja raznim web stranicama” funkcionira u stvarnosti objašnjeno je na primjeru Googlea koji ga koristi za praćenje videozapisa koje korisnik gleda na YouTubeu (bez obzira je li prijavljen na svoj račun ili ne) kako bi povezati s njegovim cijelim Google računom. Isto vrijedi i za Facebook i Instagram, na primjer, jer oba pripadaju Meti.
Ali zašto bi korisnik mislio da mu je bolje po pitanju privatnosti nego sada, kada ga kolačići trećih strana prate i isisavaju život iz njegovih osobnih podataka kako bi hranili industriju oglašavanja?
Zašto zabrinutost?
- Nastavak praćenja:Dok se uklanjanje kolačića trećih strana smatralo pobjedom zagovornika privatnosti, uvođenje RWS-a može se činiti kao korak unatrag. U biti omogućuje Googleu da nastavi pratiti korisnike u svom širokom rasponu usluga i izraditi detaljne profile korisničkih preferencija, interesa i ponašanja.
- Promjena moći:Taj se potez može promatrati kao promjena u dinamici moći u korist velikih konglomerata koji posjeduju više platformi. Manje tvrtke i neovisne web stranice neće imati koristi od RWS-ovih povezanih mogućnosti, što bi potencijalno moglo rezultirati manje konkurentnim tržištem na kojem najveći igrači imaju još veću prednost u praćenju i ciljanju korisnika.
- Pitanja privatnosti i transparentnosti:Postoji zabrinutost oko toga koliko će transparentno Google postupati s ovom novom metodom praćenja. Korisnici možda nisu u potpunosti svjesni kako se njihovi podaci dijele na različitim platformama, što bi moglo dovesti do problema s učinkovitim upravljanjem postavkama privatnosti na više usluga.
Studija sugerira da korisnici ne bi trebali tako misliti, a Google ne upravlja samo očekivanjima, već ih zapravo pokušava stvoriti.
“Korisnik već očekuje da će obje stranice međusobno razmjenjivati informacije” i stoga preglednik ne mora blokirati kolačiće trećih strana ako te stranice pripadaju istoj tvrtki,” studija sažima Googleovo RWS oglašavanje.
Međutim, rezultati studije sugeriraju da je RWS još jedna iteracija mnogih značajki razvijenih i postavljenih u prošlosti kako bi se održao internetski poslovni model Big Tech-a, točnije onih koje koriste oglašivačkoj industriji.
Istraživači su otkrili da s RWS-om internetski “model privatnosti” doživljava još jedan udarac koji će ga oslabiti.
Kao i mnoge druge odluke štetne za korisnika i nepotrebno komplicirane u Chromeovom sveobuhvatnom prijedlogu “pješčanog okruženja za privatnost”, RWS postoji kako bi osigurao da Chrome i dalje služi potrebama oglašivača prije svega, čak i kad Google (konačno) uklanja kolačiće treće strane i ukida ga, ”, stoji u sažetku studije.
Studija je ispitivala hoće li (većina) korisnika interneta zapravo utvrditi jesu li web stranice “povezane” i koliko je to točno prema RWS-ovom popisu odnosa web stranica.
“U našoj studiji, velika većina korisnika (~73%) netočno je odlučila jesu li dvije web stranice povezane barem jednom, a gotovo polovica (~42%) odluka donesenih tijekom studije (tj. sve odluke svih korisnika) bile su pogrešne”, prema rezultatima testa.
“Ono što je posebno zabrinjavajuće je da su u slučajevima kada su obje stranice bile povezane (prema značajki RWS), 37% vremena korisnici pretpostavili da stranice nisu bile povezane, što znači da su korisnici mislili da će ih Chrome zaštititi iako to nije bilo slučaj.
Budući da se osnovna “premisa” – ili argument – za RWS smatra “u osnovi pogrešnom”, pojavljuje se još jedan problem: zašto bi korisnici trebali vjerovati da su dvije web stranice kojima upravlja ista organizacija sigurne u smislu privatnosti? Ne bi trebali, kažu inicijatori studije.
Nadalje tvrde da drugi preglednici kao što su Brave, Firefox i Safari, za razliku od Chromea, uspijevaju zaustaviti praćenje korisnika od strane povezanih web stranica (iako bi morali registrirati račune s različitim e-mailovima i “informacijama” – što znači da čak ni to ne sprječava Google od “povezivanje” vaših aktivnosti na različitim web stranicama.
To je unatoč činjenici da se RWS prodaje kao “povoljan” i značajno pozitivno odstupa od kolačića trećih strana.
Napominje da postoje tvrtke koje aktivno rade na praćenju korisnika na web stranicama, zaobilazeći značajke privatnosti u drugim preglednicima, ali da Chrome omogućuje takve napore dok te tvrtke rade na tome da ih kompenziraju.
S obzirom na Chromeov tržišni udio, RWS je loša vijest za web, ali postoji i dobra strana. Ne samo da su najbliži konkurenti poput Bravea, Firefoxa i Safarija odbili RWS, nego je ovaj “opći web prijedlog” uklonjen iz W3C Privacy Community Group – “i više ga ne razmatra nijedna grupa usmjerena na privatnost u W3C.”