Ante Gavranović – Značenje i snaga društvenih mreža

Ante Gavranović – Značenje i snaga društvenih mreža

Doajen hrvatskog novinarstva Ante Gavranović odgovara nam na pitanje što društvene medije čini toliko utjecajnima u današnjem svijetu.

Svatko je danas na nekoj platformi društvenih medija. Tinejdžeri na TikToku, influenceri i mala poduzeća na Instagramu i Facebooku ili profesionalci na LinkedInu – društveni mediji prva su opcija koja vam padne na pamet kada tražite proširenje veza u bilo kojem području.

Logično je pitanje što društvene medije čini toliko utjecajnima u današnjem svijetu? Svakako, jedan od najvažnijih utjecaja društvenih medija u današnjem svijetu leži u njihovoj sposobnosti da distribuiraju informacije cijelom svijetu. Čineći to, platforme društvenih medija djeluju kao ujedinjujuća jedinica različitih vrsta ljudi.

Prednosti i zamke društvenih mreža

Društveni mediji – ako se koriste inteligentno – mogu donijeti mnogo uspjeha. Budući da se radi o najboljem obliku izravnog kontakta s ciljnom publikom, ove platforme imaju ono što je potrebno da učine svačiji život boljim. Da bismo ovo bolje razumjeli, evo nekoliko aspekata koji odražavaju važnost društvenih medija u današnjem svijetu.

  • Društveni mediji potiču globalnu povezanost premošćivanjem komunikacijskih jazova među demografskim skupinama i profesijama.
  • Strateško korištenje društvenih medija donosi uspjeh kroz izravni angažman publike i ciljano stvaranje sadržaja.
  • Tvrtke imaju koristi od raznih prednosti društvenih medija, uključujući izravan kontakt s publikom, povećanu izloženost i trajne dojmove robne marke.

Društvene mreže kao što su Facebook, Whatsapp, Youtube i Twitter među najpopularnijim su odredištima korisnika na webu. Jesu li one u cjelini imale pozitivan učinak na ljudske živote? Vjeruje se da su prednosti koje pružaju stranice društvenih mreža poput Facebooka i WhatsAppa učinile život boljim, kako društva, tako i pojedinaca.

Promjene u društvu uzrokovane društvenim mrežama su istovremeno korisne i negativne, a to je slučaj i s utjecajem online društvenih mreža na populaciju koja ih koristi. Društveni mediji novi su forum koji dovodi ljude do razmjene ideja, društvenog povezivanja te traženje savjeta i davanja smjernica za ostvarenje cilja. Sve komunikacijske prepreke uklonjene su u društvenim medijima te su tako stvorili svima pristupačan način komunikacije koji je pridonio nekoj novoj demokraciji.

Ovaj medij nudi široku paletu spontanih, formalnih, neformalnih, znanstvenih i amaterskih radova koji nam služe lakšem učenju novih znanja i vještina. Potiče kreativnost i suradnju s širokim krugom komentatora o brojnim pitanjima, poput obrazovanja, ekonomije, politike, rase, zdravlje, odnosima, itd. Lako povezivanje s prijateljima, poznanicima i obitelji diljem svijeta omogućuje rušenje kulturnih barijera ali i međunarodnih granica, a time možemo reći da sve to ima svoju cijenu. Društveni mediji uključuju mnogo više od posla, komunikacije i brandiranja.

Trendovi društvenih medija i budućnost

U brzom svijetu digitalne povezanosti, platforme društvenih medija nastavljaju oblikovati način na koji komuniciramo, konzumiramo informacije i komuniciramo s robnim markama. Kako dalje ulazimo u digitalno doba, razumijevanje najnovijih trendova društvenih medija i predviđanje budućih razvoja postaje najvažnije za pojedince i tvrtke. Zaronimo u razvoj društvenih medija i istražimo što budućnost može nositi.

Društveni mediji dinamičan su ekosustav koji se neprestano razvija uvođenjem novih platformi i značajki. Od eksplozivnog rasta TikToka do pojave platformi temeljenih na zvuku kao što je Clubhouse, korisnici traže nove načine angažiranja i izražavanja. Osim toga, platforme poput Instagrama i LinkedIna uvode inovativne značajke kao što su Reels i Stories, zadovoljavajući sve veću potražnju za kratkim, vizualno uvjerljivim sadržajem.

Istodobno svijet sve više upozorava na realne opasnosti u korištenju društvenih mreža, posebno nakon što je Zuckerbergova Meta najavila odustajanje od fact checkera. ‘Fact checkeri bili su previše politički pristrani i uništili su više povjerenja nego što su ga stvorili’, rekao je Mark  Zuckerberg najavljujući novost.“ Ono što je započelo kao pokret za veću inkluzivnost sve se više koristilo za zatvaranje mišljenja i isključivanje ljudi s drugačijim idejama, a otišlo je predaleko’, rekao je. Zuckerberg je, međutim, priznao ‘tradeoff’ u novoj politici, napominjući da će se više štetnog sadržaja pojaviti na platformi kao rezultat promjena u moderiranju sadržaja.

Druga opasnost krije se u ponašanju oligarha i najbogatijeg čovjeka na svijetu, Elona Muska. Uvijek su bogati ljudi u SAD-u  bili blizu politike kupujući na taj način utjecaj. Musk, međutim, u prilici je da ne samo utječe na pojedina kretanja (pokušaj utjecaja na izbore u Njemačkoj ili političko stanje u Ujedinjenom kraljevstu) već da donosi ili utječe na rješenja. Otkako je prije dvije godine kupio tu društvenu mrežu, Musk hvali nekadašnji Twitter kao bastion slobode izražavanja. Ali tijekom 2024. godine X se transformirao iz digitalnog gradskog trga u polarizirani medij sa sve kontroverznijim stavovima i objavama. Opasnost se posebno krije u činjenici da poruke X-a dopiru do više od 210 milijuna korisnika diljem svijeta.

Društvene mreže imaju značajan utjecaj na različite aspekte ljudskog života, uključujući komunikaciju, društvene odnose, obrazovanje, poslovanje i mentalno zdravlje. Međutim, uz brojne prednosti, njihov rast i popularnost donijeli su i izazove koji zahtijevaju pažnju kada je u pitanju zaštita korisnika.

Negativni utjecaji i izazovi

Ovisnost i mentalno zdravlje: Prekomjerno korištenje društvenih mreža može uzrokovati ovisnost, anksioznost, depresiju i osjećaj usamljenosti.

Dezinformacije: Društvene mreže često postaju platforme za širenje lažnih vijesti i dezinformacija.

Cyberbullying: Mnogi korisnici, osobito mladi, suočavaju se s online nasiljem i uznemiravanjem.

Povreda privatnosti: Dijeljenje osobnih podataka na društvenim mrežama može dovesti do krađe identiteta, prijevara i zloupotreba podataka.

Promjena ponašanja korisnika

Kako tehnologija napreduje i preferencije potrošača se mijenjaju, mijenja se i ponašanje korisnika na društvenim mrežama. Era pasivnog pomicanja ustupa mjesto interaktivnijim i sveobuhvatnijim iskustvima. Prijenos uživo, interaktivne ankete i AR filtri postaju sve popularniji, pružajući korisnicima prilike za angažman u stvarnom vremenu i zajedničko stvaranje sadržaja. Štoviše, sklonost autentičnom, srodnom sadržaju potiče korisnike da traže istinske veze s kreatorima i robnim markama.

Uz sve veću zabrinutost oko privatnosti podataka i internetske sigurnosti, platforme društvenih medija su pod sve većim nadzorom kako bi se dala prednost privatnosti i transparentnosti korisnika. Stroži propisi, kao što su GDPR i CCPA, mijenjaju način na koji platforme prikupljaju, pohranjuju i koriste korisničke podatke. Kako potrošači postaju pronicljiviji u dijeljenju osobnih podataka, brendovi se moraju pažljivo kretati ovim krajolikom, stječući povjerenje kroz transparentne prakse podataka i etičku upotrebu podataka o kupcima.

Regulatorni okvir i usklađenost

Regulatorni krajolik koji okružuje društvene medije brzo se razvija, a vlade diljem svijeta donose zakone za zaštitu privatnosti korisnika i borbu protiv dezinformacija. Platforme se suočavaju sa sve većim pritiskom da provedu snažne politike moderiranja sadržaja, bore se protiv govora mržnje i dezinformacija te osiguraju transparentnost u političkom oglašavanju. Snalaženje s ovim propisima zahtijeva nijansirano razumijevanje pravnih zahtjeva i predanost etičkim praksama.

Zaštita korisnika na društvenim mrežama

Postavke privatnosti: Korisnici trebaju redovito provjeravati i prilagođavati postavke privatnosti kako bi kontrolirali tko ima pristup njihovim podacima i objavama.

Edukacija: Podizanje svijesti o sigurnom korištenju interneta i društvenih mreža, posebno među mladima.

Jaka lozinka i dvostruka autentifikacija: Korištenje kompleksnih lozinki i dodatne sigurnosne provjere smanjuje rizik od hakiranja.

Prijava neprimjerenog sadržaja: Društvene mreže omogućuju korisnicima prijavu uvredljivog, nasilnog ili ilegalnog sadržaja.

Kontrola vremena provedenog online: Postavljanje vremenskih ograničenja može pomoći u smanjenju negativnih učinaka prekomjerne uporabe.

Zakonska regulacija: Vlade i organizacije trebaju surađivati s platformama kako bi osigurale poštovanje zakona o privatnosti i sigurnosti korisnika.

Iako je ekstremna uporaba društvenih medija diskutabilna tema, nikada ne možemo zanemariti važnost društvenih medija i goleme mogućnosti koje pružaju svojim korisnicima. Kako se svakim danom približavamo razvijenom društvu, opseg digitalizacije se širi, predviđa se da će se važnost i ovisnost o društvenim medijima samo povećavati kako vrijeme prolazi.

Važno je naglasiti da je informatička sigurnost postala strateški važna. Prošle godine prihvaćen je u nas Zakon o kibernetičkoj sigurnosti, a Vlada je upravo ovih dana donijela Nacionalni program upravljanja kibernetičkim krizama. Time se uspostavlja  nova operativna razina koja bi  trebala dati odgovor na svaku kibernetičku prijetnju.                                                                                                                                                                                                                          

Odlučili smo istaknuti nekoliko najpopularnijih društvenih mreža koje trenutno bilježe povećani rast.

  1. Telegram: 5-godišnji rast pretraživanja: 400%; Status rasta pretraživanja: Eksplodira; Aktivni korisnici mjesečno: 900 milijuna; Mjesečni promet (globalni): 615,100,000 USD.

Opis: Telegram je freemium aplikacija za razmjenu trenutnih poruka koja daje prioritet sigurnosti i enkripciji. Platforma temeljena na oblaku omogućuje korisnicima dijeljenje velikih medijskih datoteka i stvaranje grupa do 200.000 članova. Telegram Premium, iskustvo bez reklama, narastao je na milijun korisnika u roku od šest mjeseci nakon pokretanja.

  1. TikTok: 5-godišnji rast pretraživanja: 227%; Status rasta pretraživanja: Eksplodira; Aktivni korisnici mjesečno: 1,67 milijardi; Mjesečni promet (globalno): 2.700.000.000 USD.

Opis: TikTok je društvena mreža kratkih video zapisa usmjerena na visoko personalizirani feed “Za vas”. Za razliku od mnogih popularnih društvenih mreža, TikTokov algoritam prikazuje videozapise na temelju interakcija korisnika, što korisnicima omogućuje da postanu viralni bez velikog broja pratitelja.

  1. Xiaohongshu: 5-godišnji rast pretraživanja: 3,233%; Status rasta pretraživanja: Eksplodira; Aktivni korisnici mjesečno: 200 milijuna; Mjesečni promet (globalni): 76 300 000 USD.

Opis: Xiaohongshu, također poznat kao RED, kineski su društveni mediji i platforma za e-trgovinu koja kombinira značajke Instagrama, Pinteresta i Amazona u jednu platformu. Tvrtka je izvijestila o dobiti od 500 milijuna dolara u 2023., u usporedbi s gubitkom od 200 milijuna dolara u 2022. Nakon nedavnog kruga financiranja, div društvenih medija sada se procjenjuje na 17 milijardi dolara.

  1. Discord: 5-godišnji rast pretraživanja: 171%; Status rasta pretraživanja: Redovno; Aktivni korisnici mjesečno: 200 milijuna; Mjesečni promet (globalni): 1.000.000.000 USD.

Opis: Discord je komunikacijska platforma za stvaranje zajednica i grupa za igranje, obrazovanje ili bilo koju drugu temu. Naime, tvrtka je 2021. godine odbila Microsoftovu ponudu za kupnju od 10 milijardi dolara.

  1. WhatsApp: 5-godišnji rast pretraživanja: 135%; Status rasta pretraživanja: Eksplodira; Aktivni korisnici mjesečno: 2,4 milijarde; Mjesečni promet (globalno): 3.900.000.000 USD.

Opis: sada dio Mete, WhatsApp je aplikacija za razmjenu poruka koja korisnicima omogućuje slanje tekstualnih poruka, glasovnih poruka, upućivanje glasovnih i video poziva te dijeljenje medija s drugim korisnicima. Enkripcija s kraja na kraj i kontrole privatnosti korisnika održavaju razgovore sigurnima i privatnima.

  1. Reddit: 5-godišnji rast pretraživanja: 133%; Status rasta pretraživanja: Eksplodira; Aktivni korisnici mjesečno: 430 milijuna; Mjesečni promet (globalni): 5 500 000 000 USD.

Opis: Reddit je društvena platforma za vijesti i raspravu na kojoj korisnici mogu dijeliti sadržaj, glasovati o njemu i komentirati objave. Organizirano je u zajednice ili podreditete o specifičnim temama. Ova mreža društvenih medija ima za cilj stvoriti autentične ljudske veze na internetu.

  1. Douyin: 5-godišnji rast pretraživanja: 1567%; Status rasta pretraživanja: Eksplodira; Aktivni korisnici mjesečno: 752 milijuna; Mjesečni promet (globalni): 209.800.000 USD.

Opis: Douyin je aplikacija za društvene mreže za stvaranje i dijeljenje kratkih videozapisa. Popularan je u Kini i drugim azijskim zemljama, au vlasništvu je i njime upravlja ByteDance, ista tvrtka koja je stvorila TikTok. Platforme su gotovo identične, ali rade kao potpuno različite cjeline.

Time završava naš popis najpopularnijih svjetskih mreža društvenih medija. Veliki brendovi poput Facebooka, Instagrama i YouTubea okrenuli su se video sadržaju kratke forme kako bi zadržali angažiranost korisnika, poput TikToka. Ovi sadržaji i aplikacije za razmjenu poruka kao što su Telegram, Whatsapp i Discord rastu i popularne su i vrijedi ih pratiti tijekom 2025.

Podijeli članak:

Facebook
Twitter
Reddit
WhatsApp