- Renata Ivaštinović
- Arhiva portala Epoha
Evo koje su riječi obilježile godinu koja je ostala za nama…
Prema Oxford University Press-u, riječ 2024. godine je “BRAIN ROT”, iliti “trulež mozga”, koja se u odnosu na 2023. godinu koristila 230% više. Opisuje pogoršanje mentalnog ili intelektualnog stanja osobe, često uzrokovanog prekomjernom konzumacijom nepotrebnog, besmislenog sadržaja, osobito na društvenim mrežama.
To se očituje u poremećaju pažnje, smanjenoj sposobnosti pamćenja, kritičkog razmišljanja i rješavanja problema, problema s koordinacijom i orijentacijom. Rješenje je: smanjiti vrijeme koje provodimo ispred ekrana i uvesti više fizičkih aktivnosti u svakodnevnu rutinu. To mozgu može pomoći da se ponovno poveže sa stvarnim svijetom i smanji ovisnost o digitalnoj stimulaciji.
Prema američkom Merriam Webster, riječ godine je “POLARIZACIJA” – podjela na dvije oštro različite suprotnosti. Mišljenja, uvjerenja ili interesi grupa ili društva koncentrirani su na suprotnim krajnostima. Budući da je ova godina u USA bila izborna godina, a ova riječ se često koristi vezano uz politiku, ne čudi da je postala često rabljena riječ. Uslijed utjecaja kampanje, Merriam Webster je uključio i 3 nove riječi: “far left”, ” far right” i skraćenicu polarizirajućeg Trumpovog pokreta: MAGA – Make America Great Again.
Cambridge Dictionary ističe, pak, da je u 2024. godini najviše pretraživana bila riječ “MANIFESTIRANJE”, a popularizirale su je poznate osobe govoreći o svom uspjehu. Manifestiranje je primjer riječi koja je mijenjala svoje značenje tijekom vremena. Manifestiranje je “magično razmišljanje” i podrazumijeva da mentalni rituali mogu promijeniti svijet oko nas – kad zamisliš i vjeruješ da ćeš postići ono što želiš, uspjeh je izgledniji. Neki znanstvenici ističu kako manifestiranje bogatstva, ljubavi i moći nema znanstvenu osnovu i može dovesti do nerealnih očekivanja i razočarenja. U svakom slučaju, potrebno je razumjeti razliku između pozitivnog razmišljanja, vjerovanja u sebe i postavljanja ciljeva, kad ljudi postižu pomake u stvarnom svijetu, i življenja u iluziji.
Na Sajmu knjiga u Frankfurtu proglašena je najpopularnija riječ godine mladih u njemačkom jeziku: “AURA”. Riječ dolazi iz grčkog jezika, gdje označava nečiju posebnu energiju ili prisutnost. U novom kontekstu, među mladima u Njemačkoj, “Aura” je evoluirala u izraz za “cool” energiju koja odražava osobine poput samopouzdanja, autentičnosti i pozitivnog utjecaja na okolinu. Pojam “aura points” koristi se kao mjerilo za procjenu ove energije, a “auru” je moguće “graditi” ili “gubiti” kroz različite postupke. U digitalnom svijetu, pojam “Aura” koristi se na društvenim mrežama kao pokazatelj nečije pozitivne energije ili impresije koju osoba ostavlja na druge.
Na primjer, kada netko pokaže nesebičnost ili napravi pozitivnu promjenu, može “zaraditi” ‘aura points’, dok negativno ponašanje, poput “ghostinga” ili arogancije, može “oduzeti” poene. Tako su mladi usvojili riječ “Aura” kako bi stvorili sustav koji reflektira vrijednosti koje cijene kod drugih, kao što su autentičnost, karizma i pozitivan utjecaj na zajednicu.
Možda su sve ove riječi nekome potpuno nevažne, no one ipak izražavaju duh vremena i prostora u kojem živimo, svijeta kojim smo okruženi. Ono što je za nas, pojedince, bitno, jesu i riječi koje mi govorimo – sami sebi i drugima. Riječi imaju energiju i ona može biti negativna i uzrokovati veće traume od onih fizičkih, ili može pozitivno djelovati na naš unutarnji i vanjski svijet.
Koje riječi ste govorili u 2024. godini, koje vam ne koriste? Prekrižite ih sa svoje liste. Koje riječi ćete ponavljati u 2025. godini? Napišite 10 riječi na svoju listu i stavite ih pored ogledala ili noćnog ormarića. Izbor snažnih riječi potiče slike, emocije i doprinosi našem mentalnom zdravlju. Riječi imaju moć. Zato, birajte ih mudro u 2025. godini.