Gradonačelnica Anne Hidalgo ima plan kako Pariz pretvoriti u 15-minutni grad

Gradonačelnica Anne Hidalgo ima plan kako Pariz pretvoriti u 15-minutni grad

Gradonačelnica Anne Hidalgo ima plan kako Pariz pret.voriti u 15-minutni grad

15-minutni i pametni gradovi rastu kao gljive diljem svijeta, uključujući i metropole. Većina europskih metropola provodi ili planira implementirati 15-minutna “susjedstva”.

Podsjećam da je princip ovih gradova da se unutar njih može putovati samo pješice, biciklom ili električnim vozilima (no u nekima od njih su i električna vozila zabranjena). Petnaestominutni grad je zona koju možete prošetati ili proći biciklom za 15 minuta.

U ovim zonama pronaći ćete sve što vam je potrebno za život: mogućnosti zapošljavanja, škole, liječnike, trgovine, restorane, razne usluge, te kulturne i sportske aktivnosti.

Naravno, postoji potpuna kontrola pomoću kamera ili prepoznavanja lica, kao i nadzornih kamera na ulazu u te zone. Sada se uglavnom radi o provjeri ulazi li netko u taj prostor zabranjenim automobilom na benzin ili dizel.

U budućnosti bi se gradovi od 15 minuta mogli koristiti za pandemije ili klimatske blokade. U Europi se posljednjih godina dogodio doslovni procvat implementacije pametnih i 15-minutnih gradova.

London već nekoliko godina ima svoje ULEZ zone pune kamera u koje mogu ući samo električni automobili, a planiraju se i druga ograničenja.

Primjerice, u istom smjeru ide i Stockholm u Švedskoj, a europski lider po tom pitanju je Nizozemska, gdje u ovom projektu sudjeluju ne samo veliki gradovi, već i male općine.

No, ni Prag ne zaostaje, jer je i njegovo vodstvo prije nekog vremena izrazilo interes za stvaranje 15-minutnog grada. Još uvijek nije jasno kako su ovi planovi napredovali nakon promjene gradskog vodstva.

I Pariz se već neko vrijeme priprema za stvaranje 15-minutnog grada, kojeg je čak i WEF prije nekoliko godina predstavio kao “grad-uzor” u tom smislu.

Gradonačelnik Pariza ove stvari počinje shvaćati ozbiljno: Anne Hidalgo potpuno se posvetila religiji klime. Nakon što je već uvela značajno povećanje naknada za parkiranje na 18 eura po satu za navodne SUV-ove, ona sada pita ljude pristaju li ukloniti 500 cesta “zbog klime”.

Inače, kampanja se u medijima predstavlja kao korak prema gradu u kojem vrijedi živjeti.

Otvaraju se vrata za grad koji nije prijatelj automobila

Urbani dizajn je kontroverzna tema u komunalnim politikama diljem svijeta. O činjenici da goleme betonske pustinje, obrubljene stambenim zgradama i pravim labirintima nadvožnjaka i podvožnjaka, baš i ne predstavljaju kvalitetu života u gradovima, desetljećima je konsenzus političkih tabora.

Isto vrijedi i za s tim u vezi problem otimanja zemlje, što je vrlo iritantna tema, posebno u krajoliku koji se sve više urbanizira, također kao rezultat razmjene stanovništva.

Zbog toga se urbanisti koji gledaju u budućnost već neko vrijeme oslanjaju na uravnoteženu ravnotežu prometnih pravaca, lokalnih rekreacijskih područja i slično, vodeći računa o svim interesima.

No, za klimatske religione, dobrodošao je poziv da iskoriste ranije pogreške “grada prijateljskih automobila” i stvore “grad neprijatan automobilima”.

Pariz već nekoliko mjeseci naplaćuje previsoke parkinge –  i do 18 eura po satu, što uglavnom pogađa one koji putuju na posao  – a u Parizu ih ima mnogo s nepriuštivim najamninama.

To se odnosi na navodne “SUV-ove” – ​​koji već uključuju modele s motornim pogonom i hibridne modele težine 1,6 tona ili više te električne automobile težine preko 2 tone. Čak i neke verzije VW Passata ili Renault Talismana potpadaju pod apsurdnu definiciju SUV-a…

Ceste i parkirališta su uništeni

U skladu s taktikom salame, Hidalgo sada želi ići korak dalje. Pariški birači – tj. često imućni, lijevo-liberalni stanovnici gradskih središta – danas (nedjelja) trebaju glasati o pretvaranju 500 ulica u zelene pješačke zone.

To je povezano i s uništenjem 10.000 parkirnih mjesta – praktički svakog 10. vanjskog parkirnog mjesta. Uz procijenjeni trošak od 500.000 eura po ulici, Francuzi moraju financirati transformaciju svoje prijestolnice u “15-minutni grad” koristeći oko 250 milijuna eura od svojih poreza.

Ostaje za vidjeti je li se vodilo računa o pokretljivosti starijih osoba ili osoba s invaliditetom.

Ovo je dodatak drugim apsurdnim mjerama koje već postoje. Na primjer, maksimalna brzina na gradskim autocestama smanjena je sa 70 km/h na 50 km/h u listopadu – i time na uobičajenu lokalnu brzinu na redovnim prometnicama.

Osim toga, sada postoji i “ekološka traka” u kojoj je dopušten samo javni prijevoz, dijeljenje vožnje i taksi. Poštivanje mjera nadzire umjetna inteligencija, a kršenje može dovesti do kazni do 135 eura.

Činjenica da to samo dovodi do prijenosa prometnih gužvi na druge prometnice, kako se žale kritične interesne skupine, jednostavno se briše sa stola.

Medijska pokrivenost cjelokupnog restrukturiranja


Projekt se naravno slavi u glavnim medijima, jer većinu korporativnih medija plaća Bruxelles za promicanje klimatske agende. Istodobno, hvaleći pariške planove, pokušavaju osigurati da se i stanovnici drugih zemalja slažu s 15-minutnim gradovima.

Primjerice, austrijski list “Kleine Zeitung” opisao je kamo ide put: “Francuska metropola bit će model za zelenu transformaciju grada budućnosti”, bio je znakovit naslov.

U članku se govori o neobično gustom rastinju grmlja, cvijeća i drveća na ulicama kojima se kreću samo bicikli i dostavljači te se slavi konačni plan uništavanja 70.000 parkirnih mjesta.

Rodno mjesto “grada od 15 minuta”

Petnaestominutni grad, njegovi prometni filtri i prijetnja “života u zoni” odavno su promovirani na WEF summitu. Sam izraz skovao je Carlos Moreno, pariški sveučilišni profesor.

A ovaj Moreno je, naravno, Hidalgin šaptač u njezinim planovima obnove. U prošlogodišnjem intervjuu za britanski “Guardian” ju je pohvalio jer je prihvatila njegove ideje: “Imamo sjajnu gradonačelnicu koja je posvećena borbi protiv klimatskih promjena. Rekla je da će grad od 15 minuta biti okosnica novog urbanog planiranja.”

Također je jasno dao do znanja da se očekuje velika promjena: “Rekao sam Hidalgo da 15-minutni grad nije planiranje gradskog prijevoza. 15-minutni grad je radikalna promjena u načinu na koji živimo.”

Prema njegovim riječima, koncept je budućnost, također iz ekonomske perspektive: “Kladim se sljedeće godine, sljedećeg desetljeća, da ćemo se držati transformacije komercijalnih zgrada. Era nebodera s njihovim muškim izgledom je završila.” 

U videu pogledajte kako 15-minutni grad promovira WEF. Pariz je predstavljen kao uzorni grad:

Advertisements

Podijeli članak:

Facebook
Twitter
Reddit
WhatsApp