Prljava tajna električnih automobila.
Električni automobil postao je ultimativni statusni simbol među ‘ekološkom’ elitom, ali kočnice ovih vozila kriju otrovnu tajnu. Nova studija pokazuje da električna vozila (EV) nisu toliko ekološki prihvatljiva koliko se čine.
Istraživači sa Sveučilišta Southampton otkrili su da kočione pločice koje se često koriste u električnim vozilima proizvode emisije koje su čak otrovnije od ispušnih plinova drugih vozila.
Te su čestice 30 puta manje od promjera ljudske vlasi i sposobne su proći kroz respiratorni trakt, duboko u najosjetljivija plućna tkiva.
Iako električna vozila ne ispuštaju ispušne plinove, ipak doprinose smrtonosnom onečišćenju zraka.
Istraživači upozoravaju da je ovo ” neispušno onečišćenje” sada odgovorno za većinu emisija iz vozila u Europi.
Glavni autor dr. James Parkin kaže: “Ljudi obično povezuju onečišćenje iz vozila s ispušnim cijevima i misle da električna vozila nemaju emisija.”
“Međutim, električna vozila još uvijek proizvode čestice zbog trenja i trošenja od ceste, guma i kočnica.”
Jedna od glavnih prednosti električnog vozila u odnosu na dizel ili benzinsku alternativu je ta što vožnja ne proizvodi nikakve emisije.
To je točno utoliko što potpuno električni automobil ne sagorijeva fosilna goriva i stoga tijekom vožnje ne emitira CO2, dušikov oksid ili druge otrovne čestice.
Međutim, dok se istraživanje obično usredotočuje na emisije ispušnih plinova, čestice se također oslobađaju u zrak zbog trošenja guma, ceste i kočnica.
Ove emisije u velikoj mjeri nisu regulirane zakonom i sada najveći doprinose onečišćenju ‘česticama’ u Ujedinjenom Kraljevstvu, pri čemu je kočna prašina najveći izvor.
Svaki put kada pritisnete kočnicu, kočione pločice se pritisnu na disk kočnice, koji trenjem pretvara kinetičku energiju u toplinu, usporavajući vozilo. Intenzivna energija uključena u ovaj proces također troši površinu kočionih pločica, izbacujući oblak vrlo finih čestica.
Dr. Parkin kaže: “Željeli smo razumjeti kako različite vrste kemije jastučića utječu na toksičnost emitiranih čestica i što bi to moglo značiti za zdravlje pojedinaca.”
U svojoj studiji istraživači su pažljivo prikupili čestice koje proizvode četiri različite vrste kočionih pločica: niskometalne, polumetalne, organske bez azbesta i hibridno-keramičke.
U laboratoriju su dr. Parkin i njegovi suradnici izložili stanice izvađene iz sluznice pluća raznim emisijama kako bi simulirali što bi se dogodilo da ih se udahne.
Istraživači su otkrili da su izložene plućne stanice pretrpjele oksidativni stres, upalu, pa čak i smrt. Kad bi se te stanice nalazile u nečijim osjetljivim zračnim vrećicama, malim strukturama u plućima koje omogućuju prijenos plinova iz krvi, to bi moglo uzrokovati ozbiljne zdravstvene probleme.
Fine čestice onečišćenja, uključujući one iz automobila, povezane su s nizom stanja, poput astme, kronične opstruktivne plućne bolesti (KOPB), kardiovaskularnih bolesti, demencije i ožiljaka na plućima.
Najopasnije kočione pločice bile su organske pločice bez azbesta, koje se izrađuju od bakrenih ili staklenih vlakana, gume, grafita i smole, a standard su u većini modernih automobila.
U testovima su istraživači otkrili da su emisije koje proizvode ti jastučići bile toksičnije
Drugi po toksičnosti su keramički jastučići koji također sadrže visoke razine bakra.
U kasnijim testovima u kojima je bakar uklonjen, istraživači su otkrili da su čestice postale znatno manje toksične.
To sugerira da bi sadržaj bakra u nekim kočionim pločicama mogao biti osobito štetan.
Nadzorni profesor Matthew Loxyham kaže: “Ovo istraživanje ima važne implikacije za zdravlje i buduću politiku, jer dok prelazimo s dizelskih i benzinskih vozila na električna vozila, emisije čestica koje nisu ispušne plinove ostat će.”
“Emisije ovih nevidljivih čestica mogu se s vremenom povećati jer su električna vozila teža od vozila s motorom s unutarnjim izgaranjem i stvaraju više trenja.”
Istraživanje objavljeno prošle godine pokazalo je da se kočnice i gume troše 30 posto brže na težim električnim vozilima, što dovodi do veće količine onečišćenja česticama.
Istraživači sugeriraju da bi se u budućnosti postojeći zakon o onečišćenju mogao proširiti na izvore ‘nevidljivih emisija’ kao što je prašina od kočnica električnih automobila.