Coca-Cola, Nestlé, Pepsi među divovima ultraprerađene hrane koji pokreću globalnu prehrambenu politiku.
Novo istraživanje baca svjetlo na složenu mrežu proizvođača ultraprerađene hrane koji kontroliraju globalnu prehrambenu i zdravstvenu politiku. Ova otkrića izazivaju zabrinutost o budućnosti poljoprivrede bez farmera, kažu analitičari.
Proizvođači ultraprerađene hrane ključni su igrači u složenoj globalnoj mreži utjecajnih skupina u kojoj imaju nerazmjernu moć nad globalnom politikom hrane i prehrane, navodi se u novom dokumentu u časopisu Agriculture and Human Values.
Poziv na promjenu globalne prehrambene politike s modela kojim dominiraju poduzeća na model “višestrukih dionika” – predvođen organizacijama poput Svjetskog ekonomskog foruma (WEF) – doveo je do proliferacije inicijativa s više dionika, partnerstava, platforme i okruglih stolova, od kojih je većina odgovorna za uvođenje novih globalnih “rješenja” za poljoprivredne probleme.
Ove inicijative s više dionika temelje se na viziji koju propagira Klaus Schwab da su privatne tvrtke najvažniji ” dionici ” koji imaju vodeću ulogu u održivom razvoju i trebaju biti pozicionirani kao ” povjerenici društva “, pišu autori.
Kao rezultat toga, najistaknutije i najutjecajnije institucije s više dionika uglavnom vode članovi odbora iz proizvođača ultraprerađene hrane , trgovaca i trgovačkih udruženja, pokazalo je istraživanje.
“Naša otkrića upućuju na to da sada imamo globalni sustav upravljanja hranom usmjeren na korporacije s više dionika koji je neproporcionalno organiziran od strane određenih aktera sa zajedničkim interesom za unapređenje industrije ultraprerađene hrane rekao je za glavni autor Scott Slater s australskog Sveučilišta Deakin.
“Ključni igrači uključuju rukovoditelje iz Unilevera, Nestléa, PepsiCola, Coca-Cola Company, WEF-a, Marsa, DSM-a , Rabobanka, Svjetskog poslovnog vijeća za održivi razvoj (WBCSD) i Danonea”, dodao je.
To znači da su te tvrtke i organizacije postale ključni pokretači globalne politike za rješavanje problema kao što su pothranjenost, nesigurnost hrane, gubitak bioraznolikosti i klimatske promjene.
Oni igraju tu ulogu iako je ultraprerađena hrana povezana s ozbiljnim zdravstvenim problemima kao što su pretilost, dijabetes tipa 2, kardiovaskularne bolesti i mentalni poremećaji, kao i šteta za okoliš poput gubitka bioraznolikosti i golemog širenja plastike diljem svijeta.
Nalazi, rekao je Slater, “pokreću važna pitanja o javnom zdravlju i upravljanju.”
Rekao je da “institucije s više dionika potencijalno skrivaju štetne učinke industrije ultraprerađene hrane na ljudsko i globalno zdravlje, osim što osiguravaju rukovoditeljima industrije povlašteno ‘sjedalo za stolom’ u tijelima koja donose odluke u globalnoj prehrambenoj industriji. “
Kako bi se riješio problem, rekao je Slater, potrebne su strukturne i regulatorne promjene kako bi se osiguralo da interesi ovih moćnih aktera ne budu stavljeni ispred zdravlja i održivosti prehrambenog sustava. To uključuje “hitno potrebnu globalnu koordiniranu akciju za borbu protiv štetnosti ultraprerađene hrane”.
Istraživači su sustavno analizirali aktere koji stoje iza ključnih institucija s više dionika koje utječu na globalnu politiku hrane koristeći podatke s web stranica, izvješća tvrtki, istraživanja tržišta te akademske i političke literature.
Analizirali su 45 institucija koje surađuju s multilateralnim tijelima, uključujući Ujedinjene narode (UN), Organizaciju za hranu i poljoprivredu (FAO) i Svjetsku zdravstvenu organizaciju (WHO), na razvoju globalne prehrambene politike.
Otkrili su da su mnoge organizacije kao što je Sustainable Food Policy Alliance (utemeljili Danone, Mars Inc, Unilever i Nestlé), Sustainable Agriculture Initiative Platform (utemeljili Danone, Nestlé i Unilever), Consumer Goods Forum’s Forest Positive Coalition i FReSH ( Reforma hrane za održivost i zdravstvenu inicijativu, koju je utemeljio WBCSD) imaju odbore i upravne odbore koje 100% vode proizvođači i trgovci ultraprerađenom hranom.
Kod ostalih ključnih igrača, pola do dvije trećine vodećih pozicija zauzimaju proizvođači, trgovci na malo i druge tvrtke povezane s ultraprerađenom hranom.
Istraživači su također otkrili da su tvrtke za ultra-prerađenu hranu koje su imale najveću moć unutar institucija za politiku hrane – poput PepsiCo, Unilever, Nestlé i Coca-Cola – imale i najviše članstava u institucijama s više dionika koje se bave plastičnim onečišćenjem.
Istraživači su mapirali složenu mrežu, s veličinom krugova proporcionalnom broju veza s drugim grupama u mreži. Sivi krugovi predstavljaju institucije s više dionika, crveni krugovi predstavljaju tvrtke ultra-prerađene hrane, narančasti krugovi predstavljaju podružnice i donatore, ljubičasti krugovi predstavljaju neprofitne organizacije, a plavi krugovi predstavljaju organizacije UN-a.

Izvor: Slater, S., Lawrence, M., Wood, B. et al.
Institucije koriste veze s organizacijama UN-a, vladama, nevladinim organizacijama i istraživačkim institucijama – na koje imaju veliki utjecaj – kako bi legitimizirale svoje projekte, prema autorima.
Ove veze štite tvrtke od odgovornosti, pišu autori. Drugim riječima, oni su izravno povezani s inicijativama koje obećavaju neku vrstu koristi za zdravlje ili okoliš, ali se od njih ne traži da poduzmu smislenu akciju ili promijene svoju poslovnu praksu.
Ovaj trend, ” plavo pranje “, odnosi se na tvrtke koje prenose korporativne vrijednosti, prakse upravljanja i društveno odgovoran imidž kroz svoju povezanost s Ujedinjenim narodima, pišu.
Kao rezultat toga, pokret višestrukih dionika “osigurava mehanizam pomoću kojeg transnacionalne prehrambene korporacije mogu biti uključene u donošenje odluka bez da se njihovi rukovoditelji pojavljuju kao ključni igrači u prostorima globalne prehrambene politike”, kaže Slater.
Umjesto toga, institucije s više dionika su na čelu političkih prostora kao što je UN Summit Food Systems, ali budući da iza kulisa rukovoditelji industrije ultraprerađene hrane dominiraju njihovim upravnim odborima, oni su ti koji podržavaju određena rješenja (ili nedjelovanje i zadržavanje statusa quo).
Te su se organizacije usredotočile na širenje industrijske poljoprivrede “kako bi služile globalnim tržištima, na štetu male poljoprivrede i prava farmera”, napisala je zdravstvena stručnjakinja i istraživačka novinarka Nina Teicholz u Substack analizi novina.
Citirajući nedavni rad nizozemskih i američkih istraživača, Teicholz je rekla da je to dovelo do rasta “poljoprivrede bez farmera”.
Rekla je:
“Ovi rezultati postavljaju pitanja o legitimnosti globalne prehrambene politike kada javnost u čijem je interesu napravljena nije dovoljno zastupljena.
“Iako ove [institucije s više dionika] tvrde da imaju altruističku misiju pokazujući uvjerljive fotografije siromašnih ljudi i aktivnosti svojih članova – i općenito tvrdeći ‘narativ uključenosti’ – dokazi pokazuju da je [ultraprerađena hrana] kontrolirana od strane menadžera.”
Mali poljoprivrednici i proizvođači cjelovite hrane isključeni su iz procesa
Iako su mnogi akteri zastupljeni u institucijama s više dionika, “kritična točka”, prema autorima, jest to što su poljoprivrednici i tvrtke koje proizvode cjelovitu, minimalno prerađenu hranu isključeni iz većine analiziranih institucija, a model s više dionika je općenito isključeno.
“Drugim riječima, proizvođači cjelovite hrane – stočari i farmeri koji ne uzgajaju usjeve – praktički nemaju mjesta za stolom na mnogim konferencijama, sastancima i okruglim stolovima koji kolektivno određuju politiku hrane “, napisala je Teicholz u svom komentaru na studija.
Ova velika promjena u prehrambenoj politici započela je oko 2000. godine, kada se fokus globalne prehrambene politike pomaknuo sa sigurnosti hrane na okoliš, a zemlje na globalnom sjeveru počele su promicati industrijsku poljoprivredu i izostavljati male poljoprivrednike iz razgovora.
To se danas odnosi i na uzgajivače stoke, koji su u mnogim europskim zemljama prisiljeni uništavati svoja stada ili zatvarati svoje tvrtke kako bi smanjili emisije stakleničkih plinova.
Dodala je:
“Iz istog razloga, čelnici potiču zemlje da usvoje politiku prehrane koja se temelji na biljnoj prehrani koja dramatično smanjuje potrošnju mesa u bogatim zemljama.
“Gotovo 100 gradonačelnika velikih gradova potpisalo je globalnu obvezu smanjenja emisija iz hrane životinjskog podrijetla, što je dovelo do mjera poput Veganskog petka za školsku djecu u New Yorku.
“Mnoge druge multinacionalne prehrambene politike su u tijeku, ali čini se da su se one usmjerene na smanjenje hrane životinjskog podrijetla provodile najagresivnije – i nedvojbeno će imati najveći utjecaj na ljudsko zdravlje.”
Velike multinacionalne prehrambene tvrtke žure ulagati u “posve nove proteinske nadomjestke , proizvedene u laboratorijima i tvornicama ili, u slučaju kukaca , uzgojene na farmama”, napisala je, potaknuta projektima poput Good Food Institutea , koji predlaže opremiti svijet uzgojenim mesom ili biljnom mesnom prehranom.
Slater je rekla da institucije s više dionika i industrija ultra-prerađene hrane također imaju tendenciju guranja strategija kao što su rješenja vođena tehnologijom za razvoj prehrambenih sustava, inovacije, reformulacija ultra-prerađene hrane, financijalizacija i digitalizacija, da spomenemo samo neke. poziv.
Drugim riječima, oni zagovaraju rješenja “gdje transnacionalne prehrambene tvrtke zauzimaju središnje mjesto i još uvijek mogu ostvarivati profit.”
Teicholz je rekla da bi jedna perspektiva mogla biti da tvrtke odgovaraju u dobroj vjeri na hitne zahtjeve klimatskih promjena, ali “skeptičniji pogled” je da traže nove modele za svoje nove proizvode.
“Ako su te tvrtke napravile samo jedan korak naprijed, onda dobro za njih”, napisala je. “Nažalost, cijela povijest kapitalizma nas uči drugačije.”



