Što je zajedničko dr. Calu Lightmanu i Patricku Janeu?
Obojica se bave emocijama, ali o tome malo kasnije.
Ako čitate ovaj tekst, siguran sam da vas zanima ljudsko ponašanje i da ste zbog toga već čuli da ljudi odluke donose prvo emocionalno, pa ih tek onda opravdavaju racionalnim činjenicama. To je apsolutno točno. Željeli mi to ili ne, mi ljudi smo emocionalna bića.
Emocije nas vode kroz svaki segment života. Ne razmišljamo logički, iako u mnogim odlukama logika ima svoju ulogu, ali to je uvijek sekundarna uloga. Emocije su moćne, a rijetko razmišljamo kako se osjećamo kad nam se nešto dogodi. Jednostavno, emocionalno reagiramo na našu okolinu.
Kako ne razmišljamo o emocijama, tako još manje razmišljamo kako se one odražavaju na našem tijelu. Uglavnom, nismo niti svjesni da su emocije sasvim vidljive na našem tijelu, da kroz njega izlaze van te na taj način i te kako postaju svima dostupne.
Ljudi oko nas sasvim jasno mogu vidjeti u kojim smo emocijama, naravno, ako znaju što treba gledati. Većina ljudi tuđe emocije percipira na nesvjesnom nivou. Na nesvjesnom nivou nastaju, na nesvjesnom nivou se detektiraju. Malo je ljudi koji znaju kako svjesno pročitati nečije emocije.
Imate svoj proizvod koji trebate prodati. Dijele vas minute od ulaska u prostoriju na sastanak s potencijalnim kupcem. Već ste odradili ovakve sastanke u prošlosti, tako da ste sigurni u sebe.
Došao je taj trenutak i vi krenete prema prostoriji. No, u djeliću sekunde zastanete, samo na sekundu ili manje. Niti sami ne znate zašto ste zastali, ali to vam niti nije bitno. Popravite si sako i otvarate vrata. Pred vama se otkriva velika ovalna prostorija. S desne strane su prozori koji se protežu cijelom dužinom prostorije. Visoki su od poda do plafona. S desne strane je zid obložen mahagonijem. Drveni pod odiše karakterističnim mirisom sirovog drveta, miriše na “skupo”. Sredinom prostorije dominira ogromni drveni stol. Izgleda moćno. Za stolom sjedi vaš klijent s trojicom vama nepoznatih ljudi. Klijent se diže. Iako je prosječne visine, vama se čini kao gorostas. S osmijehom na licu, ispružene ruke, dugačkim i samouvjerenim koracima kreće prema vama da vas pozdravi.
Apsolutno ste svjesni kako trebate krenuti prema njemu, ali ostajete ukopani. „Dovraga”, mislite si u sebi – „što mi se to događa”. U tome trenutku niste niti svjesni da vas je preuzela emocija straha, a naša prva obrana od straha je reakcija „ukipi se”, „ne miči se”, pa te možda neće niti primijetiti. No, i te kako vas je primijetio. Svojom rukom uzima vašu i samouvjerenim je stiskom protrese, te vam ponudi da sjednete.
Automatski poslušate njegovu naredbu, jer ipak je on autoritet i osoba koja posjeduje moć, barem u vašim očima.
Totalno nesvjesno započinjete razgovor, onako kroz maglu izgovarate riječi, prvo što vam padne na pamet. A zatim slijedi katastrofa. Klijent vas zamoli da sada predstavite vaš proizvod njemu i njegovim partnerima.
U tom trenutku padne vam kamen sa srca, jer ste svoj tekst naučili napamet. Znate svaku točku i zarez. Ali, nažalost, niste svjesni svojih emocija. I prve riječi koje izgovarate….zvuče kao da nešto pišti. Kao da malo dijete govori. Od straha, kojeg niste svjesni stisnule su vam se glasnice pa vam je glas postao visok. Ali vi za to ne marite, jer samouvjereno baratate vašim tekstom.
No, vašem se klijentu i njegovim partnerima počinju rojiti brojna pitanja po glavi –„Što se događa? Trebam li mu vjerovati? Trebam li zaista kupiti nešto od ovog dječarca? Govori li on uopće istinu?”
I, dok su oni u tako negativnim emocijama, a rekli smo da emocije sasvim vidljivo izlaze putem našega tijela van, vi nastavljate s vašim “samouvjerenim” govorom. I tako vi s velikim smiješkon završite vašu prezentaciju, ne obazirući se na njihove neverbalne znakove.
Ne primjećujete da vaš klijent ima samo jednu stranu lica razvučenu u osmijeh. Mislite si „Dobro je, smješka se.” A, on ustvari pokazuje prijezir.
Jedan od partnera gleda dolje i desno, u dubokim je emocijama, ne može vas gledati u oči jer mu je neugodno zbog svega što je doživio u zadnjih par minuta. Drugi klijent u jednom trenutku popravi kravatu koja mu je savršeno stajala. U stvari nije kravata problem, ventilirao je, trebao je ispustiti višak topline koja se nakupila ispod košulje, a nakupila se od uzrujavanja, jer ne vjeruje na što je potrošio zadnjih par minuta svog života.
Treći partner se zavali u naslonjač svoje fotelje, odmaknuo se malo od stola, zakrenuo cijelo tijelo u stranu i prekrižio ruke na prsima. Blokira se i distancira od vas i vašeg proizvoda.
I tako se vi, prezadovoljni svojom prezentacijom, samouvjereno rukujete s klijentom i sretni izlazite iz sobe za sastanke, sigurni kako će klijentov odgovor biti pozitivan, da bi samo par dana kasnije saznali brutalnu realnost – da je klijent odbio vašu ponudu.
No, sve to skupa i nije moralo tako proći. Da ste samo znali na vrijeme osvijestiti svoje emocije, tada ste mogli početi svjesno upotrebljavati neverbalnu komunikaciju. Jer takvo svjesno upotrebljavanje neverbalne komunikacije mijenja naše osjećaje.
Kako naše emocije oblikuju tijelo, tako i tijelo oblikuje naše osjećaje. Da ste znali pravilno koristiti govor tijela, promijenili biste svoje mentalno stanje iz prestrašenog u samouvjereno.
Da ste znali svjesno koristiti neverbalnu komunikaciju obratili bi pozornost na svoj glas. Tada on ne bi bio piskutav kao u malog djeteta, već bi duboko rezonirao cijelim vašim tijelom i cijelom prostorijom.
Tako bi pokazivali moć i samopouzdanje, a osobe oko vas bi vam više vjerovale.
Da ste samo znali čitati neverbalne znakove tada bi u „hodu“ prepoznali negativne osjećaje koji su se pojavljivali kod vašeg klijenta i njegovih partnera te bi trenutno na njih reagirali i svoj govor prilagodili da ide prema vašem cilju. Tada bi odgovor vašeg klijenta zasigurno bio potvrdan i posao zaključen na obostrano zadovoljstvo.
Ako ste se prepoznali u gore opisanoj ili sličnoj situaciji još nije kasno. Tvrtka UnaVita je specijalizirana za obuku ljudi na području neverbalne komunikacije.
Prvenstveni nam je cilj naučiti naše klijente svjesno koristiti neverbalnu komunikaciju, jer kao što ste vidjeli – takvo svjesno korištenje neverbalne komunikacije drastično poboljšava naše interakcije s drugim ljudima, bilo da se radi o poslovnom sastanku, spoju s curom ili dečkom ili o odnosu s vašim partnerom.
Nakon što završite našu edukaciju, moći ćete u realnom vremenu prepoznati emocije u kojima se pojedina osoba nalazi. Prepoznat ćete ih zato što ćete moći sasvim točno čitati i tumačiti govor tijela neke osobe. Bit će vam jasno zašto je baš u tom trenutku osoba počela tiše govoriti. Sasvim precizno čitat ćete 7 univerzalnih mikroekspresija lica na temelju kojih ćete donositi odluke kako će teći daljnji tijek razgovora.
Za većinu ljudi su mikroekspresije nevidljive jer u prosjeku traju 0.25 sekundi. Nakon naše edukacije za vas će mikroekspresije postati svakodnevica. Viđat ćete ih stalno, na svakom licu. To je vrlo moćno. Također ćete moći precizno dekodirati poruke koje vam ljudi šalju svojim tijelom. Uočavat ćete pozitivne neverbalne znakove, ali i one negativne.
Na temelju tih znakova, znat ćete koje su njihove namjere, emocije i želje. Edukacija neverbalne komunikacije će vam doslovce promijeniti život, jer ćete početi drugačije gledati na ljude oko sebe.
Na temelju neverbalne komunikacije, čitanja mikroekspresija i analize izjava baziramo našu najcjelovitiju edukaciju, a to je edukacija o otkrivanju laži. Prosječna osoba može otkriti laž s 55% točnosti, što je malo bolje od bacanja novčića, pismo-glava. Nakon što završite našu edukaciju, otkrivat ćete laž s 85% učinkovitosti. Ako ste u mogućnosti koristiti kameru za vrijeme razgovora, tada se postotak otkrivanja laži penje na zapanjujućih 95%.
Skoro sam zaboravio na dr. Cal Lightman-a i Patrick Jane-a. Obadva lika su inspirirana stvarnim osobama. Dr. Lightman je inspiriran životnim djelom dr. Paula Ekmana. U seriji “Laži mi” dr. Lightman ima firmu koja surađuje s policijom na rješavanju kriminalnih djela. Dr. Lightman je stručnjak u prepoznavanju mikroekspresija (da, baš onih koje naš lik nije mogao prepoznati kod svog klijenta) i tako otkriva laž.
Inače dr, Paul Ekman se smatra ocem mikroekspresija. On je prvi otkrio kako na svijetu postoji sedam univerzalnih mikroekspresija koje svi koristimo jednako, bez obzira na dob, rasu ili spol. Želim naglasiti kako se naš trening mikroekspresija bazira na dr. Ekmanovu učenju.
Patrick Jane je lik koji je inspiriran životom Derren Browna-a. Derren Brown je mentalist a Patrick Jane u seriji “Mentalist” koristi znanja mentaliste kako bi prodro u um kriminalaca te ih tako razotkrio.
Smatram kako su mentalisti ljudi koji najbolje čitaju neverbalnu komunikaciju. I sam bih volio da sam na njihovom nivou….ali radim na tome.
Kao što možete pretpostaviti i stvarnim ljudima i likovima iz serija zajedničko je to što koriste neverbalnu komunikaciju u svome poslu.
Želim napomenuti kako se ne treba zavaravati. Neverbalna komunikacija nije svemoguća. Vjerujte mi na riječ kada vam kažem da je nemoguće otkriti laž takvom brzinom i takvom preciznošću kao što to radi dr. Lightman u seriji “Laži mi”. Isto tako, nemoguće je prodrijeti toliko duboko u um neke osobe kao što to može Patrick Jane u seriji “Mentalist”.
Isto tako sam apsolutno siguran da ćete bilo kojom našom edukacijom drastično poboljšati svoje komunikacijske vještine i suradnju s drugim ljudima s kojima komunicirate u bilo kojem segmentu vašega života.