WHO je iznijela svoje planove za globalne putovnice cjepiva u nizu predloženih izmjena i dopuna Međunarodnih zdravstvenih propisa (2005.) — pravno obvezujućeg instrumenta koji nameće različite uvjete za 196 zemalja kada SZO proglasi određene vrste hitnih zdravstvenih situacija.
Dok vlade diljem svijeta ukidaju svoje programe putovnica za cjepiva, neizabrana Svjetska zdravstvena organizacija (WHO) pokušava ovu tehnologiju nadzora iz Covid ere učiniti trajnom i globalnom.
Pokret za promjenu ovih međunarodnih zdravstvenih propisa (IHR) započeo je u siječnju prošle godine kada je Bidenova administracija inzistirala na velikim promjenama. Od ovog početnog poticaja, druge države članice predložile su svoje amandmane i ukupan broj predloženih amandmana sada iznosi 307.
Ovi predloženi amandmani daju WHO-u nove ovlasti za proglašavanje “potencijalnih” zdravstvenih hitnih slučajeva i uključuju obveze za države članice da priznaju WHO kao “koordinacijsko tijelo” tijekom određenih vrsta zdravstvenih hitnih slučajeva.
Također kažu da WHO namjerava upotrijebiti svoje nove ovlasti kako bi pogurao globalne putovnice za cjepiva kada proglasi “potencijalne ili stvarne” hitne zdravstvene situacije.
Trenutna verzija IHR-a već dopušta WHO-u izdavanje preporuka za “preispitivanje dokaza o cijepljenju”, “zahtjeve cijepljenja” i “provođenje praćenja kontakata sumnjivih ili zaraženih osoba”.
Međutim, ovi predloženi amandmani na IHR uvelike proširuju postojeće preporuke i postavljaju okvir za digitalne putovnice cjepiva i druge oblike digitalnog praćenja.
Dodan je novi tekst kako bi se državama članicama omogućilo da zahtijevaju “dokumente koji sadrže podatke za laboratorijsko ispitivanje u digitalnom ili fizičkom obliku” i “informacije o cijepljenju protiv bolesti”.
Drugi amandman kaže da bi “dokumenti koji sadrže podatke o odredištu putnika … trebali biti po mogućnosti izrađeni u digitalnom obliku, s papirom kao preostalom opcijom” i predlaže da će se to koristiti za praćenje kontakata.
Jedan amandman utire put “drugim vrstama dokaza i potvrda” koje “može osmisliti Zdravstvena skupština” (SZO-ovo tijelo za donošenje odluka) i koji će se koristiti za “potvrdu statusa vlasnika kao osobe sa smanjenim rizikom od biti nositelj bolesti.” Ovi drugi dokazi uključuju potvrde o testiranju (koje pružaju dokaz da je netko testiran na bolest) i potvrde o oporavku (koje pružaju dokaz da se netko oporavio od bolesti).
Ne samo da ove predložene izmjene i dopune IHR-a potiču putovnice nakon cijepljenja nakon cijepljenja, digitalne dokaze i digitalne potvrde, nego također navode da se “potvrde o cijepljenju trebaju smatrati odobrenima” kada je WHO proglasio javnozdravstveno izvanredno stanje od međunarodne važnosti (PHEIC) .. i postoji “scenarij dobrovoljnog cijepljenja korištenjem proizvoda koji su još uvijek u fazi istraživanja ili su vrlo ograničeno dostupni”.
Osim toga, nalažu da digitalni zdravstveni dokumenti “uključuju način provjere njihove autentičnosti preuzimanjem sa službene web stranice, kao što je QR kod.”
I tu nije kraj. Ovi predloženi amandmani također postavljaju “minimalni” i “maksimalni” scenarij za podatke koji se prikupljaju putem ove predložene sheme putovnica i digitalnih certifikata.
WHO minimalno želi da potvrde o cjepivu, testiranju i oporavku sadrže ime osobe, nacionalni identifikacijski broj, broj putovnice, vrstu cjepiva, broj serije cjepiva, datum primjene, mjesto primjene i službeni pečat.
U maksimalnom scenariju, WHO želi da ti digitalni certifikati sadrže sve podatke iz minimalnog scenarija plus povijest cijepljenja osobe i QR kod koji podržava preuzimanje informacija o cijepljenju.
Ovi predloženi amandmani na IHR naišli su na određeno političko odbijanje. Međutim, WHO nastavlja napredovati sa svojim planovima.
Prošli tjedan WHO je održao sastanak na kojem je pregledao predložene izmjene IHR-a, dogovorio sljedeće korake za intenzivnije pregovore i planirao sljedeći sastanak koji će se održati od 17. do 20. travnja. Očekuje se da će izmjene i dopune biti dovršene do svibnja 2024., prema privremenom vremenskom planu.
SZO namjerava usvojiti ove predložene izmjene i dopune u skladu s člankom 21. Ustava SZO. Ako izmjene budu finalizirane, države članice dobit će “pravovremenu obavijest” i šest mjeseci da ih odbace prije nego što stupe na snagu.
Ustav WHO-a ne navodi koliko je glasova potrebno za promjenu propisa, ali prema SVP Berlinu, istraživačkom institutu koji daje smjernice o vanjskoj i sigurnosnoj politici, propisi WHO-a imaju niži glasački prag od konvencija (koje zahtijevaju dvotrećinsku većinu). ).
Ako ovi predloženi amandmani dođu do ove faze, mnoge će glasove dati diplomati koji su imenovani, a ne izabrani – proces koji je u suprotnosti s normalnim demokratskim zakonodavnim procesom u kojem izabrani dužnosnici glasuju o zakonima koji utječu na njihove birače.
WHO je bio veliki ljubitelj putovnica tijekom pandemije koronavirusa i radi na globalnom sustavu putovnica za cjepiva od početka 2022. Međutim, ovi prethodni napori nisu pokušali uvesti globalne putovnice kroz međunarodno pravo.
Osim guranja za globalne putovnice za cjepiva, ove predložene izmjene IHR-a također će WHO-u dati veću ovlast za ciljanje sadržaja za koje smatra da su “dezinformacije” i povećane ovlasti nadzora.
A IHR je samo jedan dio WHO-ovog dvosmjernog preuzimanja vlasti. Neizabrana globalna zdravstvena agencija također gura nulti nacrt svog međunarodnog sporazuma o pandemiji koji namjerava dovršiti u svibnju 2024. – očekuje se da će u istom mjesecu biti dovršeni predloženi amandmani na IHR.
Poput IHR-a, ovaj sporazum o pandemiji dat će WHO-u nove pravno obvezujuće ovlasti za ciljanje na dezinformacije i jačanje svojih sustava nadzora.